Wednesday, August 05, 2009

Pappas plater

Jeg har en pappa som er veldig jazzgal og har sjukt mange plater. Jeg vil gjerne få informere litt om hans system for kategorisering av nye plater:
    Kategori 1
      Plater som ikke er hørt. Teller 3 stabler der den minste er på 39 plater, + 49 plater i mindre hauger på framskapet.

    Kategori 2
      Plater som er hørt 1 gang og skal høres èn gang til før de arkiveres. Teller 6 stabler der den minste er på 30 plater, men de fleste er 10-15 plater høyere enn denne.

    Kategori 3
      Plater som er hørt halveis igjennom, men der lyttingen ble avbrutt, eller det i utgangspunktet ikke var nok tid til en fullstendig gjennomlytting. Teller 30 plater. Må høres ferdig før de kan overføres til kategori 2.

Kan også nevne at når jeg spurte om han hadde Jan Garbareks førsteutgivelse original på LP svarte han "Nei, men jeg var tilstede i salen."

3 comments:

Unknown said...

Finnes det ingen kategori 0: Plater som er hørt fra 2-mange ganger?

Jazz er ikke min cup of tea, men det lover jo godt for din del, da jeg antar at om du ikke plukker jevnlig fra disse bunkene enda, så ramler det inn x antall vinylskiver senere.

For øvrig burde vel skivene settes de opp i stående posisjon?

dr_bab said...

Det du omtaler som kategori 0 blir da "Arkivet" jeg omtaler under beskrivelsen av kategori 2. Jeg har her bare omtalt nye plater.

Unknown said...

Ahh, skjønner. Usedvanlig fett, regner med at det er en del rimelig supre plater der, både av de man/du kjenner til og ikke :) Har han liste, eller har han full kontroll i hodet bare?

Når det gjelder arkivering i arkivet er jeg ganske stor tilhenger av å sette ting hulter-til-bulter, da finner man ikke det man leter etter (i alle fall gjør ikke andre det), og man setter på "nye" uventede ting hele tida.