Thursday, June 21, 2012

Ølsmell i nederland

Jeg er i Nederland, og vandra rundt i Alkmaar. Fant et sted som så trivelig ut og svirra inn. Fikk tydelig rare blikk ettersom jeg, i motsetning til mesteparten av rockepublikum, var ikledd dressjakke. Men jeg bestilte øl og starta og småskravle, så tonen blei fort bra. Etterhvert spørte jeg sidemann hva han drakk: jo, det var nå en syd-hollandsk pilsner. Jeg tenkte jeg kunne gjøre meg populær ved å prøve denne, og samtidig skaffe Sletten en kork, så jeg bestilte "I'm having what he's having". Desverre var jeg kresen nok til å spørre om glass, og da tilta det helt for hollenderen ved min side; han brølte ut:" You are spilling your beer into a.... THING!". Å helle ølen i glass var tydeligvis helligbrøde. Jeg greide å ro meg unna med at jeg var norsk og ikke kulturelt integrert i hollandsk ølkultur, og fikk etterhvert gehør for dette. Når jeg skjønte at jeg slapp juling, dro jeg.

No comments: