Thursday, September 07, 2006

Fornektelser, løgn og tilbakefall

Det er med sorg og skuffelse jeg må melde at Torgeir er tilbake på koffeinkjøret. Han tok en kaffe etter intervjuet på fredag, og klarte ikke stoppe. Han er nå tilbake til et tosifret antall kopper i døgnet, og har en døgnrytme deretter.

Jeg er svært skuffet over utviklingen. Torgeir hadde nedlagt stort arbeid og store oppofrelser for å bli rein. I èn uke gikk han uten kaffe etter klokken 1700, og i fire og en halv dag var han helt uten kaffe før han sprakk.

Det som er hardest å svelge er likevel at Torgeir har hold tyst om sitt tilbakefall, og har levd en løgn og ruset seg i smug. Han var tilogmed på besøk hos meg i mitt hjem, og snurret meg om lillefingeren som en naiv mor. Slike sår leges sakte.

Men vi må ikke dømme dem som har en sykdom vi ikke kan forstå. Vi må ikke støte Torgeir fra oss nå, det ville være likestillt med å sende ham til kaffehelvete for godt. Vi må heller vise storsinn, tilgi, og alle stille opp og gi vår støtte i disse vanskelige dager, slik at vi sammen kan bringe gutten tilbake til livet og gleden.

No comments: