Tuesday, February 16, 2010

KontorENØK

Når jeg lager meg te på kontoret heller jeg alltid kokende vann i koppen først og lar det stå en stund, slik at koppen skal være varmest mulig og at te-trekkingen kan foregå nærmest mulig den optimale temperaturen på 100 grader. Dette medfører endel tap av energi i og med at jeg er nødt til å tømme en kopp kokende vann ut av vinduet (bokstavelig talt. Jeg passer nøye på å ikke treffe noen.) for hver kopp med te jeg drikker.

I det siste har jeg kommet fram til en effektivisering der jeg ikke fyller koppen helt full med vann under oppvarmingen, men bare ca halvfull. Så dekker jeg koppen med min SI Chemical Data (4th ed.). Dampen og varmvannet i kombinasjon er nå nok til å varme koppen tilstrekkelig, det tar bare kanskje ett minutt lengre tid.

9 comments:

Dr.Kvant said...

Tenk på hvor mye energi du hadde spart hvis du kun hadde drukket vann, rett fra springen!

Thomas said...

VEL DET KAN VI GLEMME HER I OSLO DE NESTE DAGENE! Fuckings uland!

Thomas said...

Men det stemmer vel ikke at 100 grader er optimalt?

Unknown said...

Interessant om te. Rart at du ikke tyr til kaffetåra, Bab? Sette seg ned med tåra og evt retåra etterpå er helt optimalt.

dr_bab said...

I følge The Royal Chemical Society er 100 grader optimalt.

Unknown said...

Men KAFFE? Tenkte kanskje du hadde baristaformen inne, i og med eminente evner inne matlaging og ølbrygging osv? Topp tår er noe av det bedre.

dr_bab said...

Jeg foretrekker te framfor kaffe. Du er jo også i et te-land nå.

Forøvrig har jeg brygget øl med både kaffe og te som smakstilsetninger.

Unknown said...

Satan, den ølbryggina di er helt rå. Over sommeren melder jeg meg som smaker. Jeg har jo et par DH1 stående som også kan testes. F.eks. i forkant eller på samme tid som den musikkplanen.

hippokrates said...

Svart te og urtete: kokende vann.
Hvit te og grønn te: rundt 80 grader.