Friday, January 07, 2011

Teit reklame med robot

Nå om dagen går det en reklame på tv for en slags bil. Det starter med en robot som spiller piano, noe som for meg virker som et fantastisk konsept. Så står det en tekst på skjermen "Advanced engineering can be fun" eller noe. Og så klippes det til en bil på en vei.

Det insinueres helt tydelig at pianospillende robot er kjedelig teknologi, mens en helt vanlig kjip bil på en ikke så veldig svingete vei er stilig. Hva skjer? En parallell til matverdenen måtte være å vise klipp fra Michelin-restauranter, vise teksten "mat kan smake godt" og så klippe til flymat.

Finnes det noen i hele verden som mener bil er morsommere enn robot?

8 comments:

dr_bab said...

3 stemmer på bil? Hva i helvete er galt med verden?

dr_bab said...

Jeg sendte e-post til Peugot Norge:


Hei,

jeg ønsker å formidle min forundring og forargelse over den reklamefilmen som i disse dager går på norsk fjernsyn.

Det viser en robot som spiller piano, og teksten "advanced engineering can be boring". Så klippes det til en bil, og teksten "or not".

Denne reklamefilmens budskap provoserer meg kraftig. La oss ikke gå inn på selve setningen "advanced engineering can be boring"; men det at det insinueres at en pianospillende robot er kjedelig må uten overdrivelse kunne kalles et overtramp. Og at en relativ mundan bil på en ikke spesielt svingete vei på noen som helst måte scorer færre kjedsomhetspoeng enn nevnte robot kan det ikke finnes argumenter for.

Selv om det er en viss mulighet for at folkene bak filmen er av typen som synes all teknologi er kjedelig dersom den ikke er strømlinjeformet og kan benyttes til identitetsbygging, har Peugot nødvendigvis godkjent reklamen.

Dette er god nok grunn til at jeg- og jeg vil anta, mange med meg- nå aldri vil vurdere Peugot når det skal anskaffes bil.

Mvh,
H D, PhD.

Dr.Kvant said...

Når skal du anskaffe deg bil, og hvilket merke blir det da?:-)

Jeg stemmer forresten på en robotbil, en bil som kjører selv mens jeg sitter på og drikker øl!

Unknown said...

Hahaha, kongemail! Hva mente våre frankofile venner?

dr_bab said...

Jeg håper det blir lenge til jeg må kjøpe bil, men har alltid hatt lyst på en rød en.

Brage said...

Jeg har hatt sansen for Peugot 308 og også 3008. Nå har jeg ikke sansen for de lenger.

dr_bab said...

Bra Brage!

Jeg har foreløpig ikke fått svar fra Peugot.

dr_bab said...

Fikk nå svar fra Peugot:

Hei!

Takk for spennende synspunkter på vår reklamefilm! En moderne bil er et ekstremt avansert produkt. Selv om du mener vår bil er ordinær, er det egentlig ingen nye biler i dag som er det. Kravene til motorteknologi, utslippskrav, sikkerhet, kvalitet, komfort og kjøreegenskaper er enorme, og utviklingen av en ny bil er en svært kostbar og tidkrevende prosess.

Roboten i vår reklamefilm er også avansert siden kan spille keyboard, men den spiller dårlig! Det er ikke akkurat Chopin vi snakker om her! Selv om teknikerene i hvite frakker har lagt ned mye krefter og energi i den mekaniske musikern sin, mener vi at det musikalske resultatet er trist.

Vår bil derimot er ikke det! Vi mener vår bil er en avansert teknisk nytelse, mens roboten kanskje ikke leverer helt i forhold til teknologisk nivå. Det er også viktig å se det humoristike i det.