Sunday, January 14, 2007

Kebab på Clarce Quey, Singapore

Mange bloggere var på tokt i fremmede land nå i romjulen/nyttår, og jeg forventer at det ble testet kebaber som er svært forskjellige fra dem vi finner her i dens hjemland. Jeg var ihvertfall svært spent da jeg bestilte kebab i Singapore, ettersom lokalene var meget forskjellig fra den type serveringsplass man vanligvis forbinder med kebab. Prisen var også stiv, ca 60 kr, men da var det en "plate", og den ble servert av en lekker kvinne.

Jeg trodde først den lekkre kvinnen hadde tuklet med bestillingen da matrettene ankom bordet, men det hadde hun så visst ikke gjort. Kebaben min viste seg å være en trepinne med 7-8 kjøttstykker som viste seg å være av indrefilet-aktig kvalitet, samt noen grønnsaker og en oransjefarvet ris. jeg fikk en liten krukke med det jeg håpet skulle være kebabsaus, men viste seg å være noe youghurtaktig som faktisk smakte fortreffelig i kombinasjon med risen.

Totalt sett var det altså et suverent måltid, men det gav meg absolutt ingen kebabassosiasjoner slik den er definert for mitt vedkommende. Hva med Egyptfarerne? Eller i Kongsberg? Frankrike? Canada? Vi trenger en ny kebabdisputasjon her på Fellesbloggen!

5 comments:

PRS said...

hei
Jeg har nettopp ankommet Stockholm. Skal være her på et kurs en uke. Det er nærmest snøstorm her, men jeg vågde meg selvagt ut for å prøve kebaben. Jeg vil si at det var en gedigen nedtur og at jeg er svært skuffet, og at dette ser ut som det kan bli en helvetesuke om det ikke finnes et bedre kebabsted i byen. Stedet hadde ikke biffkjøtt og kjøttet var kun skjært i fettete strimler. Smågodtforretningene er desto mye bedre.
Kebaben i Egypt var ok, men litt merklig.
Jeg har foreløpig ikke smakt bedre kebab enn i Oslo.

PRS said...

Jeg vil denne uken systematisk gå gjennom de forskjellige geografiske områdene av Stockholm for å se om det er noe som kan nærme seg oslo-kebaben.

Dag said...

I Frankrike er kebaben generelt god, samtidig som den skiller seg markert fra Oslokebaben. Kebaben serveres skjelden med mais, derimot med strimlet rødkål, litt bladsalat, tomat og løk. Man kan velge mellom hvitløk- og rømmedressing eller ketchup(!) som saus. Kebabbrødet er hvitt og litt kjedelig. Derfor kjøper jeg gjerne heller yufka, en slags kebab-wrap der brødet er byttet ut med en deilig lompe.

Den lokale kebabmannen Mahmod selger også brus og sprit. Vi har hatt fruktbare samtaler på fransk og engelsk.

Eddie the Eagle said...

Det skal sies at kebab tilsvarende den Brage fikk smake også kan nytes i Norge, typisk på spisesteder ved navn Akropolis. Den koster selvsagt da litt mer enn på Clarke Quay.

Her i Hamilton virker det som om alle kebabsjapper har måttet gi opp i konkurransen mot Tim Hortons, McDonalds og Wendys. Jeg skal oppdatere når jeg klarer å lokalisere en.

Forøvrig finnes såvidt jeg kan huske den suverent beste kebaben på Kypros, fortrinnsvis etter en passe stor mengde sprit og/eller øl på et eller flere av Aya Napas mange utesteder.

dr_bab said...

Vi må huske at kebab rett og slett betyr "grillet kjøtt", og således bør ikke forbauselsen over variasjon være stor. Som østlending mener jeg nok, som Pål, at en skikkelig kebab skal se ut og smake omtrent som den man finner i Oslo. Min personlige favoritt ble laget på Liens kebab i kongsberg av en iransk dr.ing, men han har desverre fått seg en relevant jobb nå.