Monday, April 16, 2007

Viktig "hull" i Martins spisskammer

Jeg var hos Martin på lørdag. Jeg spurte om han hadde te. Han sa nei! Det er utenfor min fatteevne at noen ikke kan ha te hjemme hos seg selv, så jeg trodde at han løy. Kanskje hadde han glemt at han hadde te? Jeg undersøkte skuffer og skap. Det fantes ikke noe te. Ingen poser med Yellow Label eller Earl Grey. Ikke en eneste slags løs-te, ikke instant sitron-"te" engang. Jeg måtte innse at han faktisk ikke hadde te. Det var hardt å svelge.

9 comments:

dr_bab said...

All denne te-skrivingen har gjort meg tørst. Jeg tar meg en kopp Prince of Wales.

Dr. Hall said...

Selv syns jeg Rooibos te er best, du har sikkert kjennskap til den ettersom du har bodd i Sør Afrika.

PRS said...

jeg drakk roibos te i går, og jeg fikk melding fra en utenforstående at jeg luktet snus.

dr_bab said...

Jeg liker ikke red-bush. Synes ikke det er en god "te". Det er jo heller ikke en te, da det ikke inneholder teblader.

Kjennskapen min til planten og den relaterte drikken stammer, som du helt korrekt insinuerer, fra min tid i Sør-Afrika.

Brage said...

På jobben min har vi heldigvis et stort utvalg av te, ca 25-30 slag. I dag har jeg så langt prøvd en som het noe med Himalaya, snart skal jeg gå for en mer klassisk "Indian spice". Den er spesielt god med litt honning innblandet.

dr_bab said...

25-30 slag er mye. Jeg har for tiden 6 forskjellige slag i hyllen min på kontoret. Har ikke helt oversikt over hvilke sorter jeg har hjemme, men som det kommer frem av min kommentar i går, har jeg Prince of Wales der. Den er veldig god. Indian Spice er også god Brage, husk mye sukker og melk. For meg er dette en te og drikke tidlig om morgenen, helst før frokost.

Brage said...

Nå drikker jeg dagens andre kopp med te. Den er av merke Lipton, hvor teposen er pakket inn i en forseglet liten plastpose. Typen er "Green Tea", med undertittel "Thé vert aromatisé Tchae Orient". Pakningen er meget innbydende, det er nok derfor jeg valgte denne varianten fremfor noen av de andre grønne teene som er tilgjengelige. Grønn te synes jeg er best uten noen form for tilbehør enn varmt vann.

dr_bab said...

Jeg er ikke så begeistret for grønn te. Jeg er ganske konservativ, og foretrekker teer basert på sort te. I dag kjøpte jeg en te på Tapir som het Brazilian Baìa. Den inneholder kokos og kakaobønner. Ganske spennende, og ganske godt. Jeg har bare drukket en kopp av den så langt, den var uten melk. Jeg kommer til å forsøke med melk neste gang.

Forøvrig førte dette innkjøpet av ny te til at jeg drakk min fjerde tekopp for dagen. Min kopp er på drøyt 0.5 liter, så et slikt antall kopper må kunne kalles "høyt". Den medfølgende koffeinen har en innvirkning på systemet mitt, jeg merker det godt.

Brage said...

Jeg nyter nå dagens første kopp med te, en klassisk Earl Grey med honning. I den forbindelse gjorde jeg en opptelling over hvor mange teslag som jeg kan benytte meg av, det var hele 34 sorter! For å utdype valgmulighetene kan jeg ramse dem opp:
4-5 slag med grønn te
6 sorter koffeinfri te (lukter sterkt, har fruktsmaker)
8-10 med navn fra fjerne strøk
ca 10 fruktteer ala nype, skog, jordbær (!), solbær
samt de klassiske som earl grey, breakfast osv.

Men for å gå tilbake til sakens opprinnelige tema må jeg si meg enig at det er en skandale at det ikke finnes te i Martin sin leilighet. Har dette sammenheng med skogsturene i høst?