Wednesday, June 02, 2010

Office 2007

Datamaskina mi bestemte seg for noen uker siden for at jeg trengte Office 2007. Jeg fikk en beskjed om at dette ville skje om 59 minutter og 59 sekunder, og at jeg måtte avslutte alt jeg dreiv med innen den tid. Hvis jeg ville, kunne jeg oppdatere umiddelbart. Å oppdatere senere fordi jeg drev med noe viktig, eller f.eks. kjørte simuleringer, var helt umulig.

Nå har jeg altså Office 2007. Foreløpig har jeg merket meg:
  • Det tar kjempelang tid å starte Outlook sammenlignet med tidligere, og datamaskina får fullstendig kreft når jeg starter den opp uten å være tilkoblet nettverket, f.eks. på reise. Panikken over at mine mail-foldere ikke er tilgjengelige er total.
  • Excel har blitt enda dårligere på å håndtere store datafiler, noe som har medført sinnsykt mange krasj de siste dagene. Det er da en recover-funksjon som bruker 15 minutter på å hente opp igjen en 3 timer gammel versjon av regnearket mitt.
  • Solver-funksjonen i Excel medfører kluss med Visual Basic, slik at jeg ikke kan få ført timeliste uten å ta en restart hver gang jeg bruker Solver.
  • Word har fått en ny equation editor. Denne er svært lite kompatibel med den gamle, noe som i praksis medfører at man må skrive om alle ligninger man jobbet med før oppdateringen.
  • Power Point har ikke fått ny equation editor, og er således ikke kompatibel med Word på dette punktet. Man kan altså ikke hente ut ligninger fra et dokument og flytte de over i en presentasjon, med mindre man går omveier. Jeg søkte om hjelp på internettet på dette punktet og fant følgende råd: "Add the equation in Word. Tripleclick within it to select the whole equation, then press Ctrl+C to copy it. Switch to PPT and choose Edit, Paste Special. If you see nothing but "Unformatted text" on the list of choices, cancel, go back to Word and repeat the tripleclick and copy procedure. It seems totally random whether it works or not, so keep trying."

9 comments:

Unknown said...

Bruker også Office 2007, riktignok på 64-bit maskin, men er sikkert det samme. Tok meg litt tid å bli vant til det nye menysystemet, men nå er det Roger.

Til dine punkter:
- Outlook starter asap her.
- Store datafiler holdes helst unna Excel ---> MatLab?
- Fører Sintef timelister i Excel, altså? Frekt.
- Equation editor og copy-paste brukes minimalt. Antar dine problemer er høyst reelle :)

Relativt nøytralt kommentert vil jeg si. Er det ikke da man avslutter med "Lykke til!" :)

Dr. Hall said...

Jeg vil anbefale Open Office, det er mer eller mindre kompatibelt med MS Office. Mulig det fungerer bedre til ditt bruk, det er uansett gratis

Brage said...

Det er en nydelig opplevelse å jobbe med grafer/tabeller i excel for å lime dem inn i powerpoint, kan garantere at alt vil kræsje minst en gang om dagen dersom du gjør dette ofte. Viktig å ALLTID sende feilinfo til microsoft når ting kræsjer, vi fikk faktisk mail tilbake om at "nå hadde de mottatt ca 500 meldinger fra ansatte i TNS, så problemet var registrert, de "jobbet" med saken".
Men grafene i excel er lekrere enn i office2003, det skal de ha.

dr_bab said...

Ja, grafene er finere. Det er ikke lengre nødvendig å endre/fjerne alt før de kan presenteres.

PRS said...

jeg savner equation editor på fellesbloggen. synd de ikke har en app-store her.

K said...

Det er din egen feil for å ikke bruke LaTeX.

Mer seriøst støtter jeg Dr. Halls forslag om å teste ut openoffice. Nå har jeg ikke testet ut likningsfunksjonen selv, men de påstår ihvertfall her at likningseditoren konverterer både til og fra gammel og ny versjon av words crappy equation editor.

dr_bab said...

Det er mange bra forslag til alternativ programmvare her. Desverre koster en Matlab-lisens 50,000 eller noe slikt.

LaTex er også vanskelig å bruke når man ikke jobber alene, og folk rundt en benytter "track changes" funksjonen i Word, som faktisk er en bra funksjon når mange jobber på samme dokument.

Dr. Hall said...

Det er verdt å presisere at du kan både åpne og lagre filer i MS Office format med Open Office (OO). Selv bruker jeg OO på jobb mens andre kolleger bruker MS Office på de samme filene

dr_bab said...

Også snedig at default i figurene er ingen aksetitler. Ganske skandale egentlig.