Friday, August 11, 2006

Tentativ skandaleoversikt

  • Grillskandale
    Undertegnede, bab, m.fl. har ved to separate anledninger fått grillsjokk ved festningen. Sjokket ble utløst under påtennelsesprosessen av engangsgrill, grunnet altfor lite og hurtigbrennende påtenningspapir. Papiret brant opp på få sekunder og grillen var like kald. Er vanskelig å formidle omfanget av skandalen med ord, men det gjorde stort inntrykk på de tilstedeværende. Fint om bab kan fylle inn med merket på grillen.

  • Nøkkelskandale
    Etter en svært hyggelig tirsdagsaften som inkluderte, men ikke var begrenset til, gjensyn med vår alles Svein, fikk bab nøkkelsjokk da han kom hjem. Døren var låst, nøkkelen var utilgjengelig, og babs snille kjæreste hadde nattevakt. Situasjonen oppleves frustrerende, fordi man er så nært hjemmet, men likevel akk så langt unna. I mine øyne bidro denne situasjonen til påfølgende dags...

  • Skulkeskandale
    Onsdag morgen fikk jeg og Egil først msn-sjokk, siden skulkesjokk da bab ikke var på msn fra morgenen av, og senere opplyste at han holdt seg hjemme helt frem til lunsj. At 60-timers-uke-"bekymret for hva skattepengene mine går til"-Svein er i byen og naturligvis har fått rede på hendelsen, bidrar til å gjøre skandalen ekstra delikat.

  • Kjoleskandale
    Jeg var innom Egil like etter hans hjemkomst til byen, og etter litt prat om løst og fast viste han meg plutselig flere sjokkbilder av ham selv iført kjole. Særlig det ene bildet har brent seg inn i minnet; Egil i kjole og dertil passende søt sommerhatt, med et litt brydd, underdanig, men skremmende veltilpast uttrykk i ansiktet. Det var, og er ennå, uklart for meg hvorfor han ville vise meg dette, men jeg føler det bør nevnes.

Listen er ment å være tentativ. Både utfyllende kommentarer og glemte skandaler mottas med takk. Spesielt vil det glede meg om Egils kjolebilder kan blogges.

3 comments:

dr_bab said...

La meg først si at det er et godt innlegg du skriver Martin: det stimulerer intelligensen og oppmuntrer til ettertanke. Her er det mye å ta tak i for den seriøse skandaleblogger!

Jeg kan først nevne at nøkkelskandalen fikk en lykkelig slutt da jeg omsider fikk tak i Linda per telefon, og hun hadde muligheten til å svinge innom i sin jobb-bil og låse opp den stengte døren. Etter ca 75min venting kom jeg endelig inn i min bopæl. Imidlertid ble jeg møtt av et sengesjokk, da jeg fant ut at det ikke var sengetøy på sengen. I stedet for å legge meg umiddelbart i den myke sengen etter å ha ventet i den harde trappen, måtte jeg alstå sette igang med å legge på rent sengetøy(!).

Skulkeskandalen kan, som skribenten antyder, sees i direkte sammenheng med disse to kraftige sjokk jeg opplevde. Det ble rett og slett for mye for meg å stå opp tidlig. La meg si til mitt forsvar at jeg har flexitid, og har tenkt å jobbe inn den tapte halve dagen.

Avslutningsvis må jeg skuffe leserne med at jeg ikke kan huske navnet på minigrillprodusenten som satte så dype arr i våre sarte grillsinn.

Brage said...

Jeg ønsker å reflektere litt over denne Freudiske sjokkoppsummeringen, og ber om mulig om en enda dypere analyse. Med tanke på at bloggen også skal dele erfaringer som andre kan dra nytte av i fremtiden, hvilket av sjokkene preget deg mest? Jeg vil tro at grill-sjokket må være særskilt hardt å komme over. Da vil jeg legge til grunn de forventninger som vanligvis forplanter seg i ens sinn når det skal grilles, dette er jo et nermest religiøst rituale som setter alle sansene i sving. Lyden av en sprakende grill og dryppende fett, synet av flammer som fortærer det kullsvarte i en fargesprakende dans, følelsen av sjelero og velvære i det maten fjernes fra grillen, lukten av grillkull, røyk, svidd fett og marinert kjøtt i en pulserende union, og ikke minst kronen på verket, smaken av måltidet, som gjerne har store temperaturforskjeller som setter en spesiell spiss på denne komplette gastronomiske tilstedeværelsen.

Å dermed bli snytt for alt dette er jo ike annet enn sjokkerende, og jeg finner ro i mitt sinn ved å se at Bab heldigvis virker å være segselv igjen.

Selv fikk jeg nettopp et gledessjokk da jeg klarte å spare 1500 spenn på flybilletter til Singapore som jeg kjøpte i går!

dr_bab said...

Grillsjokket ble heldigvis ikke så ille som det kunne ha vært. Ved å rive opp biter av pappesken engangsgrillen var pakket inn i, og stappe disse inn mellom grillkullene, klarte jeg etter mye strev å få fyr på grillen. Ellers hadde jeg nok fortsatt ligget i fosterstilling og hulket under en busk.

Singapore? Når drar du dit? Og i hvilket ærend? Dette er jo nesten verdig et blogginnlegg i seg selv!