Thursday, November 01, 2007

Ivrig Zappablogger oppdager klassisk Stravinskytema i tenåringspreget Doo-Woop-hyllest!



Frank Zappa gav i 1968 ut albumet Cruising with Ruben & the Jets, en hyllest til, og parodi på, doo-woop musikken som hadde vært populær blant amerikanske tenåringer noen år tidligere. Dette ablumet oppnådde av alle ting å bli spilt på radio, fordi navnet til Frank og Mothers ikke var tydelig synlige på omslaget. DJ'ene trodde de spilte musikk av et reellt doo-wop-band; "Ruben and the jets". (Så snart de fikk greie på hvem det var som stod bak, sluttet de å spille albumet). Zappa vokste opp med og var inspirert av, doo-wop-musikk, men også komponister som Varèse, Webern, Bartók og Igor Stravinsky. I dag la jeg for første gang merke til at Zappa hadde bakt inn et leitmotiv fra Stravinskys Rite of spring (en truseløs oppføring fra balletten kan sees her), i låta "Fountain of love" fra Cruising. I refrenget kan man høre, i beste beach-boys stil, korguttene nynne åpningsstrofene på Adoration of the Earth. Det gjorde et voldsomt inntrykk på meg å høre hvordan Zappa hadde lagt inn en hyllest til Igor her, i en "Kjærlighets"-ballade med en så til de grader smørflåsete tekst:
    It was september, the leaves were gold
    Thats when our hearts knew that story untold
    We were young lovers, strolling near
    The fountain of love, fountain of love.


Dette var utvilsomt ukens høydepunkt. Jeg har nå fått enda større respekt for helten min, og en (for ikke å si to!) av mine yndlingssanger har fått en helt ny dimensjon.

No comments: