Friday, November 16, 2007

Kvantesjokk!

Det har kommet for en dag at under en quizseanse i US&A klarte hverken Egil eller Pål å svare riktig på det høyst trivielle spørsmålet "Hvem regnes som kvantemekanikkes far?" Spørsmålsstilleren sier han reagerte med overraskelse og vantro, da han mente dette spørsmålet måtte være "midt i blinken" for de to fysikerne. Dette er oppsiktsvekkende nok i seg selv, men det rapporteres også at det ikke "så ut til å ringe noen bjelle" når de ble servert svaret! Dette er en skandale av samme proposjoner som Hallsteinsens famøse bosonblunder!

4 comments:

Brage said...

Jeg kan forstå at dette er et vanskelig spørsmål. Selv husker jeg at året 1900 (eller var det 1905?) ble regnet som kvantemekanikkens fødselsdag, ved at Einstein publiserte noen artikler. Hadde derfor vært naturlig å svare Albert ut fra dette. Men litt googling viser jo at både Heisenberg, Bohr og Planck blir beskrevet med samme tittel. Jeg undres derfor på hva quizzmasteren brukte som fasit.
Minner på om at jeg er en novise innenfor dette feltet, og regner med at dette lille innlegg inneholder flere upresisheter som vil falle fysikerne her tungt på tærene. Beklager dette!

dr_bab said...

Werner og Niels var hhv. 1 og 15 år gamle når i 1900 den da 42 år gamle Max Planck publiserte sin strålingslov. Så selv om d'herrer Heisenberg og Bohr utvilsomt har kommet med store bidrag til kvantemekanikken, blir det nok riktigst å bruke Planck, som vel var den første til å bruke kvanter til å beskrive fysiske fenomen.

Brage said...

Visste at jeg hadde tråkket i salaten, men hadde ihvertfall årstallet riktig. Var det i 1905 Einstein publiserte artiklene om relativitetsteorien? Går litt i surr her.. Blir flau på vegne av Prof Sundsøy og Dr Fjeldberg.

Toget said...

Litt overraskende at det ikke har vært mer drittslenging etter denne flausen. Håper jeg blåser liv i denne diskusjonen nå. Brage, Egil og Pål bør skamme seg.