Wednesday, January 28, 2009

Standardpils

Leser med noe forundring valgalternativene i avstemningen om beste standardpils. Eller rettere sagt forundres jeg over at noen innlysende typer mangler. Enhver østlending har jo trava til fest med sin første six-pack Ringnes i hånd, eller tatt seg en god gammal sekspakning med Frydings i ekte Banden-ånd.

Hvorvidt enkelte mener at disse øltypene av smaksmessige årsaker ikke kvalifiserer, at enkelte i senere tid har iverksatt boikott, eller at det er et krav at Frydenlund må være til salgs på flaske lengre, vites ikke - men inn i testen må de!

Avslutter i det konstruktive hjørnet og gir skryt til flott intiativ til avstemning!

14 comments:

dr_bab said...

Ringnes er boikotta av åpenbare årsaker.

Unknown said...

Hmm, brygger ikke Ringnes også Dahls, Carlsberg, Tuborg, Frydenlund og Nordlandspils - sikkert noen flere mindre også? Burde da også vært boikotta...

Får vel stemme etterhvert uansett, foreløpig en kamp mellom bergensølet og Aass (der Aass burde vinne lett).

dr_bab said...

Du har rett, Ringnes er den store stygge ulven. Men om det er Ringnes som brygger carlsberg eller omvendt kan kanskje diskuteres?

Uansett vanskelig å unngå Ringnes helt, men Ringnes Pilsner vil alltid stå som symbolet på alt som er galt her i verden, derfor er denne utelatt.

Hva gjelder Frydenlund så har jeg aldri tenkt på den som en standardpils, sikkert noe pga av at de er på boks som du påpeker. Men har de en helt straight pils? Jeg assosierer bare fatøl og bayer med frydenlund.

Unknown said...

Hø, om det er Ringnes eller Carlsberg som styrer skuta er vel uvisst, ja.

Frydenlund pils (med grønn etikett) kunne kjøpes på flaske fram til slutten av 90-tallet. Nå brygger de bare for puber, kun fatøl og bayer i butikk. Dritt. Så det er vel ikke en standardpils lengre, men tror finnes på boks.

Nå skal jeg stemme her :)

Krana said...

Ringnes pilsner er som et furubord i norske hjem!

Thomas said...

Hva med lysholmer? De selger det faan meg ikke mye mer menneh jeg kjøpte det alltid før.

dr_bab said...

Så langt har Hansa overrasket meg med antallet stemmer, jeg regnet med at de kun skulle få Brage med på laget.

Ellers lever vel Borg og Odin omtrent opp til forventningene.

Brage said...

Ingen stemmer på Grans enda.. Sletten kan ikke ha stemt.

dr_bab said...

Det positive med Grans er at det ikke er tappet av Ringnes.

"Vi drikker Aass og pisser Ringnes"

Unknown said...

Grans er ikke så hakkende ille , Ringnes er jo også godt øl, bare boikottet av enkelte av andre årsaker.

Skulle kjørt blindtest mellom disse, tror ikke mange hadde klart å kjenne igjen noen omtrent. Følelser og lokaltilhørighet avgjør nok dette her.

Sletten er Gransfan? Hmm, han stilte spm ved min Grans classic her for litt sida. Kanskje kun for å ta pause i tiraden om Kuyt.

Dr. Hall said...

Edel var på "øl-konferanse" på Dahls bryggeri i går. Der fikk hun lære at Ringnes lar gjæren være i brygget til alt sukkeret er omgjort til alkohol, mens f.eks. Dahls avbryter mens det fortsatt er sødme igjen. Det var en blindtest av ulike ølsorter, Ringnes kom uheldig ut med tanke på popularitet. Panelet bestod av folk fra hele verden, så man kan trygt fastslå at Ringnes er under middels bra.

I mine studentdager prøvde jeg selv å brygge øl sammen med Eikeland og Krana. Resultatet ble temmelig labert, ølbrygging er en komplisert affære som bør overlates til proffene

Krana said...

q.e.d.

Unknown said...

Roger. Jeg synes vi burde tromme sammmen oss selv og kjøre en blindtest på standardpils. Om ikke det er gjort av bloggens veteraner allerede?

Dr. Hall said...

Ja, det hadde vært artig med en blindtest av øl. Jeg tror ikke jeg ville gjort det så skarpt, jeg drikker stort sett det billigste - for tiden er det "Pokal"