Wednesday, December 05, 2007

Fiks ferdig Julerosè!



Det er nå nesten seks uker siden jeg satte vin basert på julebrus. Vinen gjæret en fire ukers tid, siden den gang har jeg tilsatt gjærstopp, stukket om vinen to-tre ganger, og tilsatt klarningsmiddel. I dag var vinen krystallklar, og jeg tappet den på flasker. Mesteparten av vinen skal få lagre seg på flaske i kjeller til neste fredag, da den som tidligere annonsert vil bli servert under julelunsjen. Men en slant av vinen har jeg i dette øyeblikk i mitt vinglass. Den har en innbydende farve, og smaker ikke vondt. Den smaker egentlig ikke godt heller, faktisk må jeg innrømme at den er meget fattig på smak. Altså ikke det kraftige julebrygget jeg hadde håpet på! Likefult er jeg fornøyd med årets prosjekt. Jeg har lagt ved et billede som viser julebrusen før og etter. Man legger merke til at farven har lysnet betydelig, og flaskekapselen er byttet ut med kork.

7 comments:

Dr. Hall said...

Jeg anbefaler oppbevaring på plastflasker for optimal smak

Brage said...

Vi hadde da en korkemaskin for glassflaskekorker en gang i tiden i Smørblomstveien, noen som vet hvor den tok veien?

dr_bab said...

Som du ser har jeg valgt oppbevaring på julebrusflasker (0.33 liter, av glass).

Vin skal forøvrig ikke lagres med flaskekapsler, men jeg kan gjette på at Martin kastet korkemaskinen deres, sammen med mye kjøkkenutstyr, sommeren 2005.

PRS said...

tror prof.lund har korkemaskinen?

dr_bab said...

Martin valgte å kaste mye av det han ikke tok med seg fra Smørblomst når han flytta til Nardo. Blant tingene Martin sorterte som restavfall var bl.a. min stekepanne.

Hva som skjedde med det omfattende vinleggingsutstyret vet jeg ikke sikkert, men jeg frykter det kan ha gått filleveien. Såvidt meg bekjent har ikke Martin brygget vin eller øl de siste par år.

PRS said...

er Bab den nye julebruskongen?

http://atvs.vg.no/player/?id=13132

Julebruskongen var jo student under iver.

PRS said...

Ser du har drukket grans julebrus. Iflg julebruskongen finnes det ingen annen julebrus enn Aas!

http://www.youtube.com/watch?v=gJg5btxIjYA