Wednesday, December 05, 2007

Kebabskandale i Peru

Som tidligere blogget var jeg nylig på et to uker langt besøk til Inkalandet Peru. Det var et land som hadde mye å by på, men et av høydepunktene var definitivt ikke maten. Etter 5 dager med dritten de serverte sa magen stopp og slo seg fullstendig vrang. Dette var svært uheldig, da jeg enda ikke hadde hatt anledning til å prøve landets kebab. Etter en uke på imodium, asprin, høydesyketabletter, coca-te og antibiotika var det endelig små spor av forbedring, så jeg tok sjansen på en döner-plate i Arequipa på en kebabplass som virket å være tyrkerinspirert.

Resultatet var intet mindre enn en skandale. Jeg fikk en tallerken med noe som virket å være strimlet kyllingkjøtt, enkel kinakålsalat, en skåret tomat, ris og skarp, vond chillisaus. Ingen mais, hvitløksdressing, løk, agurk, pitabrød eller chilli med andre ord! I tillegg må det sies at magen overhodet ikke var fornøyd med mitt valg av lunch, det gikk ca 24 minutter fra avsluttet måltid til den var ferdig fordøyd. Terningkast 1.

4 comments:

dr_bab said...

Jeg tolker Essensen av innlegget ditt dithen at coca-te har en positiv effekt på maven.

Kan dette forklare den sterke korrelasjonen mellom kokainbruk og antall kebabsjapper i den norske hovedstaden?

Brage said...

Coca-te har en positiv effekt på mange ting, og er uten tvil den mest populære formen for drikke i Peru i tillegg til Inka-kola, som er en slags ananasbrud. Jeg merket selv ingen spesiell effekt av coca-te, men det kan jo hende ting hadde vært verre om jeg ikke hadde benyttet meg av den.

Coca-te benytter kun bladene til coca-planten, men om jeg ikke tar helt feil er det stilken til planten som benyttes for å fremstille kokain. Jeg har derfor intet grunnlag til å spekulere i hypotesen din Dr Bab, men det er uten tvil en interessant påstand som hadde vært spennende å studere nermere.

dr_bab said...

I følge wikipedia, er det bladene som brukes til kokainproduksjon. De inneholder 0.2% kokain.

Brage said...

var jeg da en narkoman under mitt opphold i peru?