Thursday, December 13, 2007

Kebab med biffkjøtt - en ekte kebab?

Jeg har denne uken befunnet meg i Tromsø, og som seg hør og bør testet jeg i går byens kebab. Etter å ha spanet på de 3 ulike tilbyderne av kebab i noen dager var det et enkelt valg, Tomato skulle være byens representant. (Hos konkurrenten Snappes var det en middelaldrende innfødt mann med hvit bart som var kebabkokk!!)
Det første jeg reagerte på var at prisen var ualminnelig høy, 90 kroner for kebab og brus. Jeg fikk så spørsmål om jeg ville ha hvitløks eller hamburgerdressing, noe som heller ikke oser av høye terningkast. Selvfølgelig ble det hvitløksdressing, og min utvalgte kebabkokk trakk seg tilbake for å tilberede middagen min.

Resultatet så lovende ut, utseendemessig var den meget lik Oslokebaben, med mais, løk, litt agurk, kinakål , dressing og kjøtt. Forøvrig var vekten overraskende tung mhp hvor lite fullstappet pitabrødet var. Dette hadde forklaring i at det ikke var noe vanlig kebabkjøtt eller kjøttdeig, tvert i mot var det benyttet rent bifrfkjøtt marinert i en fantastisk god BBQaktig saus. Dette løftet kebaben til gastronomiske høyder, jeg våger å påstå det er den beste kebaben jeg noen sinne har spist! Men her er også problemet, biffkjøtt kommer som kjent ikke på spyd/pinne, slik minstekravet er for at en kjøttrett kan kalles kebab. Jeg spør dere derfor det store eksistensielle spørsmål om ikke denne kebaben faktisk kun var biffkjøtt i pitabrød, og ikke en vanlig kebab? Hva skal egentlig til for at en kebab er en kebab?

3 comments:

dr_bab said...

Kebab betyr bare grillet/stekt kjøtt, så Tomato har nok sitt på det tørre.

Dersom kjøttet kommer fra en slike velkjent roterende kebabkjøttsdings som mange identifiserer med kebab, kalles retten Döner kebab.

Du har spist en Kebab, men ingen Döner.

Dr. Hall said...

Syns selv skikkelig biffkjøtt er best i kebab, selv om det jo koster ekstra. Og så slipper en jo å få salmonella etc.

Thomas said...

For et overraskende resultat!