Tuesday, April 22, 2008

Wiki imponerer!



Wikipedia har fått en ny og revolusjonerende autocompletefunksjon. I stedet for at autocomplete husker de søkeord du har skrevet inn tidligere, foreslås istedet de søkeord som faktisk har artikler. Dette er en voldsom forbedring, særlig siden gamle autocomplete også husket feilstavelser. Jeg husker at jeg leste om Demosthenes, og husket aldri hvor h'en skulle plasseres. Hver gang jeg skulle søke opp artikkelen igjen, fikk jeg foreslått alle mine tidligere klønete feilstavinger, som medførte en tre-fire forsøk før jeg fant fram. Mine dager på Wiki blir lysere etter dette.

6 comments:

Brage said...

Firefox har samme funksjonen i sitt hurtigsøkefelt oppe til høyre. Behagelig sak.

dr_bab said...

Vil det si at Firefox veit om alle sider på internett, eller misforstår jeg hva du prater om?

Brage said...

den tipper litt hva du skal søke etter, ikke rene nettsider men temaer, en god blanding av populære søk og dine egne søk. Skriver jeg f. eks "wi" i søkefeltet kommer først "Wilcoxon Two-Sample Test" som forslag, forran wikipedia, wiki, winrar, windows live messenger og wii games.

dr_bab said...

Hvis du søker mange ganger på Wilkoxon Two-Sample Test, fordi du taster feil, og disse søkene ikke gir deg noen treff, vil Firefox da foreslå dette når du skriver inn "Wi"?

Brage said...

Der tok du meg, alle feilstavelser kommer inn på listen over forslag, der legges de alfabetisk Forsøkte med "Wilboxon Two-Sample Test", denne blir da foreslått først. Listen deles derimot i 2, dine egne komplette håndskrevne forslag, og deretter firefox sine forslag. Men på Wikipedia vil søke ditt korigeres til det korrekte selv om du f. eks hadde skrevet "Dhem..." i søkefeltet?

dr_bab said...

Hvis du skriver Dhem, foreslås alle artikler som starter med Dhem. Da kan du se at Demosthenes ikke er blant disse, viske vekk H'en, og prøve på nytt. Wiki tar ikke hensyn til hva du har skrevet før, den lister bare eksisterende artikler alfabetisk.

Den perfekte autocomplete eksisterer ikke, kun idèen om den perfekte autocomplete.