Monday, February 16, 2009

HEMMERS KVANTEMYSTERIUM OPPKLART



Nå (kl 1852) så jeg reklamen Svein refererte til der HEMMERS KVANTEMEKANIKKBOK er sentral!

det er reklame for flaxlodd og går på TV2, DU KAN KOMME LANGT MED FLAX.
Det er en jente som sitter på lesesal med hemmers kvantemekanikkbok ved siden av seg. Jeg skjønner at det er vanskelig å formidle "FLAX" når hemmers bok ligger der. Det kunne likeså godt vært reklame for Kvantemekanikk.
reklamen ligger HER.
LEGG OGSÅ MERKE TIL AT DET ER FLERE FYSIKKBØKER I BAKGRUNNEN. BLANT ANNET "Generell fysikk".

17 comments:

dr_bab said...

Dette ble oppklart for relativt lenge siden av flinke Thomas. Du er "sent ute".

Krana said...

Enig at man bare skal publisere originalt arbeid på bloggen, men her presenterer Prof.S også nye funn som titlene på andre fysikkbøker. Tittelen peker kanskje ikke på de dette. Uansett fortjener Svein og Thomas æren for denne oppdagelsen.

PRS said...

det er dette som er problemet med blogspot. Siste kommentarer burde vært listet opp i margen uavhengig om innlegget var gammelt. Nå må man sjekke gamle poster aktivt. Jeg kommer uansett her med nye forskningsresultater.

dr_bab said...

JA, det hadde vært fint med en mulighet for at kommentarer på gamle innlegg ble varslet på synlig vis på forsiden.

Og jeg må berømme deg for at du gjenkjente "Generell Fysikk". Jeg er veldig nysgjerrig på hva de andre bøkene på pulten er, den boken det arbeides med kan se ut som et tabellverk. Kanskje en logaritmetabell fra gamle dagers gymnasiastutdannelse?

Dr. Hall said...

Jeg synes du er flink jeg Pål. Det hadde vært interessant å komme i kontakt med dem som har laget filmen, og spurt hvorfor de valgte de nevnte bøkene. Kanskje det er en fysmater som trekker i trådene?

PRS said...
This comment has been removed by the author.
PRS said...
This comment has been removed by the author.
PRS said...

Har sendt denne til Norsk tipping:
Hei jeg har registrert at dere har en veldig bra reklame liggende ute: http://kampanjeweb.apt.no/norsktipping/flax/FlaxReise/
som også går på TV2 om dagen. På slutten viser dere en ung studine som studerer fysikk. Her er også Hemmers kvantemekanikkbok reklamert for. Jeg er interessert i å vite hvorfor dere brukte akkurat denne typen bøker i reklamen. Er det en fysiker/matematiker som har dratt i trådene her?
Mvh
Pål

dr_bab said...

Bra jobba Pål. Jeg håper du får svar. Kanskje kan du bli satt i kontakt med eieren av hybelen, slik at vi kan få en komplett liste over faglitteraturen.

Jeg lurer også på om studinen virkelig er en studine, eller om hun bare er en skuespiller som later som hun rekkeutvikler pertubasjoner.

Brage said...

Jeg jobber jo litt med reklamebransjen, tviler sterkt på at Norsk Tipping vet noe om dette. Reklamebyrået Try har nok mer greie på det, er de som har laget filmen. Og i denne artikkelen er det til og med navn på personene som har vært involvert!
http://www.kampanje.com/reklame/article410111.ece

Krana said...

Jeg så nettop kortversjonen av reklamen (som regel klipper de jo bort det mindre viktige etter å ha vist hele reklamen en stund) og det eneste de hadde beholdt var slutten med Hemmer-boka!
Ser også ut som hun trener Kendo, pga rustningen som henger på stativet til høyre for pulten, dette hinter om UiO. Det blir spennende å høre svaret på Påls brev. Håper de tar det så seriøst som dette er.

PRS said...

HAHAHAHAHAHAHHAHA særlig de tykke bøkene. Genialt.

bra jobbet B og H.
Hvis ikke denne mailen får brage bruke sine kontakter. dette er viktig.

dr_bab said...

Jeg fikk svar fra Nabla:

"Hallo!

Vi er også flere i nablastyret som har hatt stor glede av å se Hemmer på TV-skjermen.

Vi vet dessverre ikke hvem dette er, men jeg tror det er fra UiO ettersom det passer best med de andre klippene. Dessuten bruker vi ikke boka "Generell fysikk".(I hvert fall ikke såvidt jeg vet, men noen andre har kanskje innvilgninger mot dette?)

Dersom dere finner ut noe mer om hvordan dette har gått til setter vi pris på oppdateringer! Det er jo ikke akkurat hver dag noe sånt skjer:)
(aktuelt for nabladet?)


mvh
Karin Rustenberg
Ambassadør, Nabla

Thomas said...

Fett brev, Dalaker! Cecilie Thue er for øvrig på Facebook, og har en vennene Thomas Bråten, Thorbjørn Ruud og Petter Bryde. Thorbjørn har ikke noe profilbilde.

Mon tro om den studinen finnes blant deres venner? Ingen er for øvrig venner med oppdragsgiverene i Norsk Tipping. For mye fyllebilder? Jeg bare gjetter..

Krana said...

Bra detektivarbeid Brage, og bra initiativ Prof.S og Dr.Bab. Nå er jeg ikke lenger så sikker på UiO, i alle fall ikke fra nåværende studier. Ser til min fortvilelse at de har byttet ut Hemmers med D.J. Griffiths "Introduction to Quantum Mechanics" 2nd edition. Kan jo hende at jenta vet bedre og likevel bruker Hemmers.

dr_bab said...

Jeg sitter i Gallupppanelet til TNS gallupp, og får i den forbindelse spørreundersøkelser fra tid til annen. Jeg har nå mottat en spørreundersøkelse om akkurat denne reklamen!

Det var lett å svare på spørsmålene om jeg likte reklamen, og om det var en reklame jeg snakket positivt om til venner og kjente. Antagelig blir databehandleren noe mer forundret når han eller hun leser begrunnelsen for hvorfor jeg liker reklamen så godt.

Brage: Du bør klare å snuse fatt i dem som jobber med denne reklamen og "skvise" dem for informasjon.

dr_bab said...

"Flyttet kommentar:"
---------
I formiddag sendte jeg mail til Nabla, men har ikke fått svar.

Nå har jeg sendt mail til try:

---

God kveld.

Mitt navn er Halvor Dalaker. Jeg kontakter dere i forb. med den reklamesnutten som i disse dager durer over TV-skjermene for Norsk Tippings skrapebaserte pengespill, Flax.

I siste scene sitter en ung studine og arbeider ved en skrivepult. En av bøkene på pulten er titulert "Generell Fysikk", en annen er standardverket "Kvantemekanikk" av prof. em. Hemmer.

Jeg er utrolig nysgjerrig på hvilke andre bøker som finnes i studinens literatursamling, men bedrøveligvis er bildet på min EDB-skjerm av en slik karakter at det er vanskelig å skjelne tittelen på flere enn de allerede nevnte verker, selv om jeg mistenker at boken hun arbeider med i filmsekvensen er et tabellverk.

Dersom dere sitter inne med noen informasjon om disse bøkene, er jeg i aller høyeste grad interresert, særlig i de tykke bøkene.

Jeg lurer også på ved hvilket Universitet dette er tatt opp, er det her på Høgskolen, eller på Universet i Oslo?`

Med vennlig hilsen