Thursday, February 05, 2009

Indisk filosofi

På reise i India innså jeg noe ganske fundamentalt:
    Det indiske ølet var generelt kjedelig, lyst og tynnt. Dette var vel som forventet, tenkte jeg. I "varme land" er ofte ølet vann-likt, se bare på "øl" som Corona, Sol og San Miguel. Dette er vel fordi når det er tusen grader ute er det fint å ha en lettdrikkelig pils som bare raser innabords helt uten motstand.

      Men i norge har vi ingen unnskyldning! Hvorfor har lys pilsner 95% av markedet i et land der få måneder har snitttemperaturer over "mildt"?

    Vi har ingen unnskyldning for ikke å ha et rikt utvalg øl av alle nyanser og temperament.

Vi kan håpe at Nøgne Ø revolusjonen fortsetter, og at Ringnes' Operasjon-Condor-For-Kun-Ringnespils-i-alle-norske-butikker slår feil.

Kanskje vi kan sitte på gamlehjemmet og fortelle våre mistroiske barnebarn:
    "Da jeg var ung fantes det ikke mer enn ca 10 typer øl, og de smakte alle sammen nesten helt likt. Det er du for ung til å huske, din borskjemte bayer-trappist-drittunge!"

11 comments:

Dr.Kvant said...

Ikke noe slår å drikke en lys, tynn øl etter en skitur i -15 grader:)

Krana said...

poesi!!

Unknown said...

Hør-hør!

Thomas said...

Jeg synes ingen skulle drikke mer enn 2 øl i uka.

dr_bab said...

100.000 medlemmer av NORØL har stemt fram årets ølvinnere:

Årets norske ølnyhet:
1-Nøgne Ø Dark Horizon 2nd Edition
2-Nøgne Ø Dobbel IPA
3-Haandbryggeriet Haandbakk
4-Aass Bryggeri Juleøl Premium

Årets norske bryggeri:
1-Nøgne Ø
2-Haandbryggeriet
3-Aass

Beste bryggeripub:
1-Ægir Bryggeri
2-Oslo Mikrobryggeri
3-Trondhjem Mikrobryggeri

Beste importøl:
1-Raasted Imperial Stout
2-Mikkeller Beer Geek Breakfast
3-Flying Dog Gonzo Imperial
4-Porter Rochefort 10 (7,5)


Ganske rått at Ægir Bryggeri slår Trondheim og Oslo; det ligger på Flåm (500 innbyggere)! Ellers er det fint å se at mange av mine favoritter er godt representert. Men har ikke smakt Raasted, det blir en tur på polet i dag!

God helg med godt i glasset. Skål!

Unknown said...

Så resultatet, stemte selv ævv. At 100k har stemt er helt rått. Kan det stemme?

Ikke smakt DH2 enda, så den bør lagres til høsten før man tester..? Tydeligvis mange som har stemt på den likevel. Irriterende at det ikke går an å få tak i Dobbel IPA, den vanlige er av mine favoritter. Mulig DIPA var én av de tre nye fra NØ på polets bestillingsutvalg fra 1.3. Tror det var Brun, Dobbel IPA og Saiti...usikker. Har sletta mailen fra han duden.

Utrolig med Ægir, og Raasted skal testes!

dr_bab said...

Dem har 12 Raasted på nedre elvehavn, til bare 62.30 for en halvliter.

Jeg tror Dobbel IPA er et spesialbrygg som kun blei sendt til enkelte puber. Finner ikke Haandbakk på vinmonopolet.no heller, så kanskje samme historien der. Fikk du smakt Romjul?

Dr.Kvant said...

Kanskje bloggen skal ta en helgetur til Flåm?:)

God helg, og godt øl!

Krana said...

¤"#/"&(/! Jeg vil ha IPA^2

dr_bab said...

Jeg fant en Double IPA på polet. Ikke Nøgne Ø, men Midtfyns Brygeri.

Skal smake på den i kveld, rapport vil følge noenlunde umiddelbart.

dr_bab said...

Jeg smakte Raasted i går, den var en verdig vinner synes jeg. Aldri vært borti kraftigere aroma, det lukta øl i hele kåken når jeg helte i glasset.

Nå har jeg ganske nylig smakt Midtfyns Double IPA, den var også knallbra. Masse deilig humle.

Karakteren blir mellom åtte og ni for begge to (på en typisk skala).

Prata med fatter i telefonen i dag forresten, han mumla om en bar i Køben rikt utrusta med øl fra danske småbryggerier, men har glømt navnet. Det kan sikkert oppdrives om noen skal til kongens by.