Thursday, May 03, 2007

Melk og kebab??


På arbeidernes dag benyttet jeg anledningen til å bruke litt tid foran TVskjermen, og bestemte meg for å bruke litt tid på kanalen Discovery Science. Der var det et interessant program litt ála Mythbusters, hvor de f. eks skjekket hva som brant fortest av bensin, sambuca og white spirit (unyttig, men morsomt å se på), men også et langt mer nyttig eksperiement: Hva er best for å lindre sterk chillisaus som f. eks er å finne på kebab? Her skulle testpersonene forsøke melk, øl og vann. De fikk servert noe som lignet p åen førsteklasses kebab, med den sterkeste chillisausen som var å finne på markedet. De måtte spise hele kebaben, og deretter si på en 1-10 skala hvor mye det svidde i kjeften. Deretter skulle de innta sitt utdelte læske, og gi poeng etter lindringseffekten denne hadde på hevelsen/brenningen de opplevde. MELK kom ut som den desiderte vinneren, WTF?? Det går da ikke ann å nyte kebab og melk i samme slengen, jeg hater jo melk like mye som VIF, det gir meg diare. Dessuten er sviing i kjeften en del av kebabopplevelsen jeg ikke ville vært foruten.

Altså, hvilken drikke er best til kebab? Jeg stemmer på rødvin.

11 comments:

Dr. Hall said...

Kall meg gjerne gammeldags, men cola er godt til kebab

dr_bab said...

Jeg er enig i at Cola er godt til kebab, men man skal ikke rakke altfor mye ned på melk i denne sammenhengen. Melk inneholder fett, som gjør at de upolare chilimolekylene lettere løses i melk enn i feks. øl. Derfor blir den lindrende effekten stor.

Brage said...

Det er jo sant, men det smaker fortsatt høgg. Drikker heller smeltet smør.

Thomas said...

Vann til kebab er digg!

dr_bab said...

Betyr dette at du ikke har melk i tèen Brage?

Dr.Kvant said...

Må si meg helt enig i at cola er godt til kebab, evt kan også solo smake godt. Når jeg en sjelden gang er på Stange for å spise kebabtallerken har jeg den siste tiden begynt å ty til solo. Kommer nok også til å satse på det framover.

Brage said...

Jeg har aldri melk i teen min. Jeg inntar bare melk i form av grøt og iskrem. Det får ofte konsekvenser for min fordøyelse, men det er det verdt. Nå skal jeg ta dagens 3. tekopp for dagen, med en skje honning.

dr_bab said...

Aldri melk i teen! Jeg trodde du var min venn!

Merkelig dette å ikke ha melk i teen, når det blir så bemerkelsesverdig mye bedre med melk. Trodde du måtte ha lært såpass av å ha bodd i Saustralia et år. Look to Britain!

(Hvis jeg ikke får melk i teen min drikker jeg heller kaffe.

Brage said...

Ta nå ikke dette personlig, jeg bare understreker at jeg foretrekker teen min uten melk. Akuratt som jeg heller ikke drikker melk til kebab.

Dr. Hall said...

Brage har stulit mitt vin

dr_bab said...

Jeg skal ikke la meg tråkke på tærne. Er en ganske liberal te-drikker selv. Senest i dag drakk jeg en kopp Earl Grey før frokost!