Sunday, May 20, 2007

Urovekkende kebabnytt

Mattilsynet frykter spredning av salmonella og kriminalitet. Verstingene har egen kjøttkvern på bakrommet og maler opp smuglet kjøtt, kyllingskinn og andre restprodukter fra slakterier vi knapt har hørt om. Ved siden av kyllingskinn er såkalt «maskin-utbenet kjøtt» populært. Dette er benrester fra kylling som behandles under trykk i en maskin helt til kjøttrestene løsner og separeres. Behandlingen er såpass røff at strukturen i kjøttet forsvinner. Smuglerkjøttet kommer gjerne fra Sverige, det er ofte fraktet i bil uten kjøling og det er behandlet under uhygieniske forhold når det kommer fram. Det er ikke uten grunn at kebabkjøttet blir stekt til det er svidd og sterilt. En kebab produsert på norske, gode råvarer vil koste 60-70 kroner. Hvis du kjøper en kebab til 29 kroner, finansierer du kanskje organisert kriminalitet, sier seksjonssjef Christoffer Nielsen i Mattilsynet.

7 comments:

PRS said...

huff i dag har jeg spist 2 kebab. En på torshov, og en på bislett kebab.
Jeg har vondt i hodet og litt sår hals, men det kan også skyldes andre rusmidler.

dr_bab said...

Hva betaler du for kebabene dine?

Brage said...

Jeg betalte 49 kr sist jeg kjøpte kebab, må ta det som et godt tegn at kjøttet ikke var skikkelig stekt.

Thomas said...

Fysjom! Faan ass. Dette må være grunnen til at bab i Trondheim er så dyrt.

PRS said...

La meg si at jeg betaler 30 kr. Ikke mer for en liten kebab. Jeg er full av e-coli.

dr_bab said...

Vil dette påvirke ditt og andres kebabkonsum? Jeg syntes dette var skremmende lesning, det kan jo være med på å forklare hvorfor magen slår seg vrang etter inntak av kebab.

Brage said...

Jeg synes det er litt spennende med organisert kriminalitet, så jeg vil nok fortsette å kjøpe billige kebaber. Det er nok også sunt for magen å bryne seg på noe ukjente bakteriefloraer i ny og ne.