Tuesday, August 14, 2007

Dysfunksjonell sitronsprut skaper kjøkkenforargelse

Jeg bruker mye sitronsaft i min matlaging. Det er viktig for meg å ha en av disse gule flaskene med grønn topp stående i kjøleskapdøren. Det er ikke lenge siden den forrige flasken var "tom" og jeg måtte kjøpe en "ny" flaske. Forargelsen var stor når jeg oppdaget at sitronspruten slettes ikke svarte til forventningene!


Som illustrert i figur A, skal strålen ideelt komme "rett" ut fra flasken. Figur B viser situasjonen jeg nå må leve med. Spruten danner en vinkel theta med den ideelle retningen som er tilnærmet lik 90 grader. Dette gjør det vanskelig å forutse hvor spruten kommer til å ende opp; ikke bare kan det være vanskelig å treffe mitt kyllingstykke eller kotelett, det kan være besværlig å i det hele tatt treffe pannen. Sitronsaftflaskens rotasjonssymmetri gjør ikke problemet enklere.

2 comments:

Thomas said...

Ta en sprittusj, merk av vinkelen phi og voila!

Brage said...

Med den vinkelen vil jeg tro at sjansen for å treffe pannen, eller en annen del av ansiktet, er meget stor:)