Monday, August 13, 2007

Gordisk Excel-knute endelig løst!



I mange år har jeg slitt med et tilsynelatende enkelt problem: Å kunne lagre et excel-diagram som en figurfil. Man skulle tro det var enkelt, man kunne kanskje tenke seg et valg i fil-menyen som het "save figure as..", der man fra en rullegardin kunne valgt filformater fra en liste. Slik er det ikke. Uten å ty til teite triks, som å klippe ut og lime inn i paint, eller bruke print screen tasten har jeg ikke klart å gjøre dette på et fornuftig vis. Dersom man f.eks. bruker word, og klipper ut og limer inn et diagram, vil hele datamengden tas med, noen som fører til at det ferdige dokumentet blir unødvendig "stort". Det har virkelig ergret meg at det skal være så vrient å få til dette, man skulle tro det var en funksjon mange kunne finne bruk for.

Løsningen fant jeg i dag. Hvis man markerer diagrammet og velger "File->save as webpage", kan man velge om man vil lagre hele arket, eller kun "selection: chart". Velger man "selection chart" og lagrer, kommer det ut en htm-fil av figuren din. I tillegg kommer det en folder med samme navn som htm-filen, men med påhenget "_files". I denne folderen vil nå figuren din ligge som en .gif eller .png. fil.

Lett som en plett!

2 comments:

dr_bab said...

Det er forøvrig pga ting som dette at jeg foretrekker MATLAB til å plotte figurer.

Thomas said...

Enig med Halvor, MATLAB er l33t - der kan du eksportere figurer til hva som helst, og lagre og forandre akser og all shiten som Excel ikke rocker på.