Sunday, November 30, 2008

Test av juleøl

Det ble i går foretatt en veldig grundig test av juleøl. Store mengder poløl ble drukket og vi prøvde å veie opp for dette underveis, men det kan ikke garanteres at dette ble rett... Ølet blir ramset opp i rekkefølgen det ble drukket, sånn at folk selv kan vurdere hvordan alkoholmengden etter hvert har påvirket smakspanelet. Antall smakere står i parantes. Ølet er vurdert med terningkast fra 1 til 6, hvor 6 såklart er best...

Nissemor 6% (2 pers): 1'er (Helt uten kullsyre, merkelige greier...)
Nøgne Ø, God jul 8.5% (2): 5. Godt juleøl:)
Nissefar 7% (2): 2. Igjen helt uten kullsyre, men tros alt noe bedre enn Nissemor
Erdinger Schneeweiss 5.6% (1): 3. Ikke juleøl, alt for lite smak...
Ringnes Julebukk 9%, (6 - fullverdig testpanel): 3.75. Litt vel mye smak, en noe kraftig start for de som begynte med denne..
Aass Juleøl 4.7% (6): 2.33. Pils! Alt for lett, men at det kom direkte etter julebukken har nok muligens påvirket oss i negativ retning ved bedømming av denne (ikke passende å drikke butikkøl etter poløl).
Ringnes Juleøl 6.5% (6): 4.0. Generelt godt øl
Borg juleøl 6.6% (6): 3.8. Nok et godt øl
Bocq Christmas Beer 8.1% (6): 4.25. Nattens vinner! Overraskende godt juleøl, fra Belgia!
Tuborg 4.5% (6): 3.1. Et helt ok sommerøl....
Hansa juleøl 4.5% (6): 3.5. Et helt ok butikk jule-øl
Ringnes juleøl 4.5% (5 - en hadde fått nok...): 3.6. Nok et ok juleøl kjøpt i butikk

Deretter ble det drikking av årets Gilde juleakevitt, god!!

Har andre noen erfaring med årets juledrikke?

4 comments:

Dr. Hall said...

På julebordet i går smakte jeg årets jule-fernet, den var som forventet grusom. Ellers kom jeg på 4. plass (av 6) i ølstyrting, vinneren tok halvliteren på 3.8 sekunder. Jeg drakk Dahls juleøl, den var helt ok.

dr_bab said...

Jeg kan først påpeke at det heter Julebokk. Men i og med at denne ølen er produsert av store stygge ringnes holder jeg meg unna.

Ellers stiller jeg meg undrende til at Haandbryggeriets øl kommer så dårlig ut, det pleier å være meget bra kvalitet. Jeg har ikke smakt årets nisseøl, men skal prøve å få gjort noe med den saken.

Som forfatteren selv skriver, er det helt urimelig å sammenligne butikk og poløl, ellers er dette fin lesning. Jeg ble fristet av Bocq, kjente ikke til den fra før.

PRS said...

jeg skal på julebord på fredag. La meg ik sovne ute i busken som sist. Det var kaldt. Jeg drakk nøgne ø på back&jensen for en uke siden,en kneipe i køben, ølet og stedet var godt.

Unknown said...

Bortimot optimal lesning.

Enig med Bab ang Nissefor og -mor. Veldig rart at de har ryki så jævlig på smell, pleier å være bra greier. Må teste, samt at jeg skal på ekskursjon til Drammen i jula for å få tak i "Romjul"-ølen de har.

Bocq ikke testa jeg heller, men er jo jævlig mange juleøl fra Belgia sikkert, men blir spanande.

Foreløpig er "God jul" fra Nøgne min klare favoritt i år.