Monday, March 09, 2009

A brief history of Dr Fjeldberg's disputering

På fredag brukte jeg en av mine feriedager for å reise til Trondheim i forbindelse med Egils disputering. Jeg ankom Trondheim kl 1150 hvor jeg sporenstraks satte kursen mot Hangaren for et tradisjonelt måltid med grøt. Der møtte jeg Halvor som hadde handlet inn grøten, og tatt med seg rikelig med sukker og kanelblandingen som ledet til en del kommentarer.
Kl 1315 satte Egil igang med sin forsvaring av oppgave, og jeg må innrømme at det var heavy shit som dukket opp på slidene og ble forsøkt utdypet av Egil. Tittelen på foredraget var som kjent "A computational study of recrystallisation and grain growth using a 3D Potts Monte Carlo model", noe en av Fjeldbergene beskrev passelig som "litt sært".
Etter foredraget måtte Egil i tvekamp mot en dansk brite bosatt i Beijing samt en krass svenske som Sletten hadden sin mening om. Egil pareret og forsvarte seg mesterlig, og ble til slutt kronet med Doktorgradtittelen av kampens hoveddommer selv om det formelt sett ikke blir avgjort før om et par uker.
Dr Fjeldberg skulle så feires på NTNUsk vis, dvs sjøslag i et klubbhus, denne gangen på Nardo. Der var det fantastisk mat og rikelig med drikke, og vi fikk bevitne at Egils falmilie ikke står tilbake for noen når det gjelder støy, drikkekapasitet og bevegeler. Et høydepunkt for mange var møtet med kvinnen som har vært utsatt for Egils kurtisering, her kom det tydelig at det var søt musikk mellom dem.
Dere som ikke var tilstedet gikk altså glipp av en herlig feiring på mange måter, regner med at alle stiller opp til høsten når Dr Bab skal gjøre seg fortjent til kallenavnet sitt.

6 comments:

dr_bab said...

Apropos mitt kallenavn:

Blir det nå riktig at folk titulerer seg med alskens titler de slett ikke er i besittelse av, nå når vi faktisk har en ordentlig doktor på bloggen?

Unknown said...

Hmm, det virker som det er tradisjon for overtitulering her på bloggen, så kanskje man bare kan dra på litt mer? Kvant kan bli turbokvant, dr_bab kan bli pd_bab eller prof_bab. Noen har jo allerede gått for prof.-tittelen, hvilket kan kalles pionervirksomhet.

Håvard har et problem, for ettersom jeg skjønner finnes det ingen bedre enn Daniel FH i hele verden, så han blir således stående på stedet hvil.

Unknown said...

For øvrig er jeg enig i at det var veldig moro på fredag, god mat, opplegg, offensiv beinføring på gølvet og blid Fjeldberg. Cola var faktisk godt på lørdag, noe det stort sett aldri er.

Toget said...

Jeg vet ikke hva jeg liker best. At Egil har blitt doktor eller hans søte musikk med et individ fra den andre rasen. Romantikeren i meg sier den søte musikken:)

Grattis Egil!!!!!!!(med doktoren også selvfølgelig, you rule)

Thomas said...

Er det i det hele tatt mulig å endre brukernavn da?

Uansett, fredag var en glad greie:)

Dr.Kvant said...

Tror det er mulig å forandre navn på bloggen? Hvis jeg da har fått til å oppdatere mitt?