Friday, March 20, 2009

Pilotstudie: Standardpilsforskningen



Som et forprosjekt til en studie av standarpilsen har jeg i kveld utført en ikke-blind og blind test av tre lett tilgjengelige varianter av nevnte øl. De tre pilsnerne Grans Premium, Dahls Pils og Tuborg Grøn ble rangert innen smaksområdene bitterhet, sødme og fruktighet. Først ble dette gjort ved en ikke-blind test, og så senere ved en blind-test. De tre ølsortene ble oppfattet som nokså like, og visse vanskeligheter oppstod under blindtesten. Det påstås likevel å ha blitt bevist nytten av blindtesting som redskap for bedre ølforståelse hos den enkelte ølhund. Detaljene i forsøket er lagt til som kommentar for å spare plass.

8 comments:

dr_bab said...

En flaske hver av Grans Premium, Dahls Pils og Tuborg Grøn- alle kjølet i samme kjøleskap over samme tidsrom- ble åpnet og halvparten av hver flaske ble slått over i et melkeglass. En første observasjon jeg gjorde var at det var veldig vanskelig å visuelt skille ølene fra hverandre, noe som ville gjøre det lettere å utføre den senere blindtesten. Selv med en hvit bakgrunn var det vanskelig å skille farvenyansene fra hverandre. Tre nøyaktig like papirlapper ble klippet til av ruteark, og merket med hhv. G, T og D for å indikere øltype. De ble så brettet i fire og tapet til glasset rett under "mittranden" på hvert glass. Før taping ble lappen merket med G holdt opp mot lyset: det var ikke mulig å skjelne hvilken bokstav som var skrevet inne i lappen. Første smakstest ble nå gjennomført.

Jeg synes Grans pekte seg ut tydeligst fra de to andre, den hadde en ganske kraftig bitterhet, og lite sødme og fruktighet. De to andre var mye likere i smaken, men jeg landet på at Dahls hadde en tanke mer smak, og derfor knepent slo Tuborg både på fruktighet og sødme. Her var det riktignok ikke mye som skilte kandidatene. Resultatene er oppsummert i tabell 1.

Glassene ble nå fylt opp til nøyaktig likt nivå med øl fra "sin" flaske. Så ble glassene flyttet hit og dit og hulter til bulter på kjøkkenbenken, i to runder. Jeg hadde virkelig ingen anelse om hvilket glass som inneholdt hvilket øl når blindtesten begynte. På de påtapede papirlappene fikk glassene påskrevet provisoriske navn 'A', 'B' og 'C'.

I blindtesten var det enda vanskeligere å skille ølene. Jeg mente å gjenkjenne øl 'A' som Grans, men jeg slet mer med de to andre. Etter litt prøvesmaking hit og dit landet jeg på at brygg C var Tuborg og brygg B Dahls, men jeg var slettes ikke sikker. Jeg endret også på rangeringen, ved at jeg nå kjente en viss syrlig, sitruslignende smak i det jeg mente var Tuborg, og derfor satte C foran B på fruktighetsskalaen.

Etter at rangeringen var satt opp, kikket jeg på lappene mine. De viste:

A=Grans
B=Tuborg
C=Dahls

Jeg hadde altså rett i min antagelser om Grans, men jeg tok feil med hensyn til Dahls og Tuborg. Ved smaking på de gjenværende slantene i flaskene bekreftet jeg at syrligheten jeg hadde funnet hørte hjemme i Dahls, og at jeg nok også hadde undervurdert sødmen i Tuborg ved første smaking. Resultatene fra blindtesten er oppsummert i tabell 2.

Mitt lille forsøk har vist at det er liten forskjell på Grans, Tuborg og Dahls. Grans peker seg likevel relativt klart ut pga en langt bitrere smaksprofil. Denne noe ubalanserte ganen lanseres som en spekulativ forklaring på hvorfor Grans Pils lider under mye skittkasting blant norske ølhunder. Det var interresant å se hvordan jeg "fant" sitrussmaken i Dahls kun etter en blindtest. Dette resultatet alene viser for meg fruktbarheten av å drive slik forskning. Naturlige veier å gå videre er å enten utvide dette forsøket med flere ølsorter og/eller ølsmakere, eller bytte ut disse tre ølsortene med tre andre. En ulempe ved sammenligning av øl er at smakssansene av naturlige årsaker svekkes etter noen få øl, slik at antallet øl som effektivt kan sammenlignes er lavt. Dette kan kanskje til en viss grad bøtes på ved å dele de mange flaskene på flere smakere, slik at hver ølsmaker kun får et begrenset volum av hvert brygg. Dette vanskeliggjør selvfølgelig igjen smakeprosessen. Å benytte en "spyttebakk" slik vinsmakerne gjør er ikke tilrådelig, da mye av ettersmaken først kommer fram under og etter svelging.

Dr. Hall said...

Viktig forskning Bab. Når Toget kommer neste helg skal vi ha øl-smaking. Det skal naturligvis foregå saklig og voksent uten noe tull

Krana said...

Fint arbeid dette her. Et solid pilotforsøk som enkelt kan ekspanderes. Synes spesielt forklaringen på "hvorfor Grans Pils lider under mye skittkasting blant norske ølhunder" er et viktig bidrag. God kategorisk korrelasjon mellom tabell 1 og 2.

Thomas said...

Glimrende pilot! Nå trenger vi en full studie som kan gi, eh, mer relevans;)

Så hva kreves for å delta i neste eksperiment? Tørst? Hatt? Hvit frakk?

Krana said...

Jeg foreslår at dere kommer over Oslo til helga og blir med på en studie med et stort og variert prøveutvalg: http://www.oslosurf.com/hvaskjer/28132.html

dr_bab said...

Jeg hadde en idè om å dra til NM, men jeg har slått det fra meg grunnet togtider, både i bokstavelig og overført betydning.

dr_bab said...

Martin kom forøvrig med et godt forslag om å inkludere de billigste øltypene i det videre arbeidet. Spesifikt foreslo han "Pokal". Det hadde vært interessant å se hvordan disse utskjelte øltypene greier seg i sammenligning med de litt dyrere variantene. Kanskje kunne man også ha slengt inn noen pilsnere med høyere stjerne blant ølkjennere, som Grolsch eller Pilsner Urquell. (Selv om Urquell kanskje kan bli vrien i en blindtest pga fargen?)

Dr. Hall said...

Kunne vært artig å hatt med en alkoholfri øl / lettøl også. Kanskje man ikke kjenner forskjellen