Friday, March 20, 2009

Vårjevndøgn

I dag er det vårjevndøgn, en av mine favorittdager i året. Det betyr at vi nå har mere lys enn mørke, og at vi nærmer oss en tid der det går an å

  1. Bevege seg utendørs uten å riskiere liv og lemmer på glatt føre
  2. Være utendørs uten å bli klissvåt på beina
  3. Sove på natta uten å fryse
  4. Være inne i sitt eget hus uten lue og tjukke ullsokker
  5. Bli kvitt stivheten i ryggen skapt av frostkramper
  6. Puste gjennom nesa, etterhvert som oktoberforkjølelsen endelig slipper taket.

"O Foraar! Foraar! red mig!Ingen har elsket dig ømmere end jeg.
Dit første Græs er mig meer værd end en Smaragd.
Jeg kalder dine Anemoner Aarets Pryd,
skjøndt jeg nok veed, at Roserne ville komme.
"

7 comments:

PRS said...

Blir du rørt over våren fordi den minner deg om din egen engstelige og karrige, men tross alt naive og rørende ungdom?

dr_bab said...

Det er et godt spørsmål, jeg er glad du tok det opp.

Mitt svar må bli nei.

Jeg blir glad fordi det snart ikke er megakaldt ute hver dag.

Brage said...

Au, så meget med sol! Jeg stikker til fjells i helgen, mer snø og kulde der heldigvis:)

Krana said...

Jeg synes det er fint at man kan gå med solbriller igjen.

Toget said...

Huff, jeg gleder meg til neste høst allerede. Nå må vi lide oss gjennom fotballreportasjer overalt i 6 måneder. Men diktet til bab var fint.

dr_bab said...

Selv toget må da like fotballreportasjer bedre enn skireportasjer?

Husker i vinter jeg skulle se noen mål fra en viktig kamp i England, så viste sporten utfor først, det var ikke nordmenn med engang!

Dr. Hall said...

Jeg synes vi skal tenke litt på julenissen som bor på nordpolen. I dag er første gang på 6 måneder at han får se sola