Sunday, March 15, 2009

Øl

Nå har jeg flasket mitt første brygg. Det har ennå ikke fått noen kullsyre, men jeg smakte på det flate ølet likevel.
    Det smaker godt!

Det er ingen usmaker der i det hele tatt, men ølet er ganske søtt. Dette skyldes trolig at jeg hadde et relativt lite volum i min partial boil, noe som fører til at bitterstoffene fra humla tas opp med mindre effektivitet. I tillegg kan dette medføre karamellisering, og karamelliserte sukkerarter omdannes ikke til alkohol ved gjæring, men blir igjen i ølet som restsødme. Jeg anslår alkoholprosenten til rundt 3-3.5%. Tror også dette lave niveu kan knyttes til de ikke-gjærbare karamelliserte sukkerartene.

Jeg er likevel godt fornøyd: Det er ingen usmak i det hele tatt på ølet mitt, og jeg har lært meg en hel del. Jeg har lastet opp noen bilder fra bryggeprosessen (1,2,3,4,5,6,7)om noen er interresert. Jeg starter bryggingen av neste øl neste helg, det blir en IPA. Helgen etter vil denne første ølen, en Irish Red Ale, være ferdig karbonert og klar for drikking. Skål!

9 comments:

Thomas said...

Fet etikett:)

dr_bab said...

Tipper forresten Sletten gleder seg helt vilt til å slå kloa i korkene!

dr_bab said...

Etter litt diskusjoner på Norbrygg kan det virke som det ikke er karamellisering som er problemet.

Den årvåkne leser vil dessuten se at denne tråden ble startet av en tidligere festsjef i Nabla.

Toget said...

Dette er fantastisk. Jeg må si at Gahr virker som en temmelig tøff kar.

Unknown said...

Helt rått. Og han Gahr er jo spinnvill i responstida si.

dr_bab said...

Forumet er råbra. Kan spørre om hva som helst, og så kommer det svar nesten med en gang.

Jeg vil på det varmeste anbefale alle å starte med hjemmebrygging.

www.howtobrew.com er et bra sted å begynne.

dr_bab said...

Responstid på 1 minutt fra Gahr på siste spørsmålet mitt nå.

Han svarer ikke helt på det jeg spør etter, men rimelig rått uansett.

dr_bab said...

Sitat fra forumet:

"Godt nyttår, alle sammen!

Fikk Jamil Zainasheff og John Palmers "Brewing Classic Styles" like før jul. Sammen med erlenmeyer-kolben på 5 liter som jeg fikk av kona, er det uten tvil årets julepresang.

Gahr"

Toget said...

Jeg skulle ønske Gahr var faren min.