Thursday, March 26, 2009

Ølkurs


I går var jeg på ølkurs på Dahls bryggeri. Det var en ganske artig affære der vi lærte en del om hvordan øl blir laget samt ølets historie etc. Vi hadde blindtest med Dahls, Lysholmer, Ringnes og en bayer, jeg fikk 2 av 4 riktige. Det viste seg at jeg hadde tatt feil av Dahls og Lysholmer, som jo er svært like på smak. Lærte også en del om ølgjær, f.eks. gir ølgjæra til Carlsberg en løksmak på ølet. Høydepunktet var å spise rein homle-ekstrakt, noe som har en svært bitter smak

9 comments:

dr_bab said...

Sier du at Dahls bruker humle-ekstrakt, og ikke fersk humle?

Dr. Hall said...

Vel, det var en slags form for komprimert humle, ikke ekstrakt. Pellets ble dem kalt, er vel pressa sammen. Jeg bøffa en pellet som jeg kan vise deg.

PRS said...

du er en tyv

Krana said...

Pellets er sammenskvisa humle ja, brukte det selv da jeg brygget.

dr_bab said...

Det er stor forskjell der!

Krana: Har du brygget mange øl? Brukte du ekstrakt, ekstrakt+spesialmalt, minimesk eller all-grain?

Hvordan har ølet ditt stort sett blitt?

Krana said...

@bab: Brygget vel bare 3 batcher, ekstrakt+spesialmalt(krystall). Brygget en ale som ble god etterhvert, ellers ikke noe å skryte av. Svein og Erik "konfiskerte" min siste batch.
Husker godt hvor vanskelig det var å kontrollere bryggeprosessen på Moholt studentby. En gang jeg kokte opp vørteren etter nøye planlegging kom min iranske nabo og lagde mat på stekeplaten ved siden av med MYE oljesprut der noe havnet i min kjele.

Thomas said...

Litt øl-nytt.

Krana said...

Ja! Jeg leste dette også. Dette er en stor seier og et tegn på at ting begynner å gå i riktig retning her i verden! Du kan ikke bare pisse på en tomflaske og kalle det Urquell liksom.

dr_bab said...

Linda var på ølkurs i dag. Hun fikk alt rett i øltesten.

Jeg er stolt.