Friday, May 15, 2009

Handleliste for Martin


I sted hadde jeg en liten prat med Martin om øl. Jeg foreslo at han kjøpte seg noen gode øl til grillfesten han planlegger i morgen, og sa meg villig til å sette opp et forslag til en handleliste på 10 øl. Det slo meg etterhvert at selv om 10 er et fint antall øl kan det bli mye for èn person. Jeg har derfor også foreslått to alternative "løyper" som kun går innom hhv 7 og 5 av ølene. Det beste er kanskje å dele ølene med noen og gå for alle ti. De er alle sammen lekre øl.

Starten er et godt eksempel på en tradisjonell engelsk ale, fulgt av en belgisk blond og eventuelt en Amber. Alle disse ølene kan passe som drikke like før og under måltidet. Til et grillmåltid passer det også med en røyket øl, jeg ser for meg at Norwegian Wood vil passe utmerket sammen med en sommmerkotelett og en maiskolbe. Etter maten passer det med en imperial porter. Jeg liker Gonzo-utgaven godt; den smaker aldeles utrolig, også er det alltid fint med en H.S. Thompson tribute. Neste post er den lysere og lettere Duvel. Jeg hadde i utgangspunktet satt porteren noe seinere, men jeg ombestemte meg med bakgrunn i timing i henhold til måltidet. Ser for meg at Gonzo passer aldeles utmerket rett etter mat, og jeg tror Duvel har smak nok til å kunne funke etter porteren uten å virke blass. Etter dette belgiske intermezzo beveger vi oss over i humleland, først med en enkel, og så med en dobbel IPA. For den enkle synes jeg Nøgne Ø har gjort en kjempejobb med sitt eksemplar av stilen. Dette er forsåvidt også sant for den doble, men den er bestillingsvare og jeg har gjort mitt forslag basert på utvalget på vinmonopolet i Munkegata. Valget falt derfor på danske Midtfyn. Nå nærmer vi oss slutten, og her kommer de virkelige godbitene. Først en av mine aller største favoritter: Rochefort 10, og til slutt Nøgne Ø Imperial Stout. Disse to siste er smaksbomber av dimensjoner, her kan man virkelig sitte og snuse, smake og kose seg i lang tid. Jeg foreslår stouten til slutt da denne har større kropp og fylde.

4 comments:

Thomas said...

Hvad!! Hvor er 2'er-lista?!! Hvordan er den Nøgne Ø i forhold til Microbryggeriets? Fet plan dette her.

dr_bab said...

Mener du IPA'en? Nøgne Ø er bedre synes jeg, men IPA'en er kanskje den beste av øla på mikro. Selv om jeg hadde en god amber-opplevelse forrige helg.

PRS said...

type øl avhenger jo av detaljrikdommen, og antall frihetsgrader, ikkelineære effekter etc.

dr_bab said...

Martin drakk tuborg og tuborg sommerøl.