Sunday, May 03, 2009

Kambodsja.

Undertegnede befinner seg naa i Phnom Pehn for tredje gang pa under to uker. Planen var opprinnelig aa reise til Phnom Pehn, saa soerover til Shianouk Ville, deretter tilbake til Phnom Pehn, for saa aa reise til Bangkok og reise litt soerover i Thailand.

Naa har det seg saann at toget liker mye bedre Kambodsja enn Thailand saa jeg er tilbake til utgangspunktet etter bare et par dager i Bangkok.

Forrige gang fikk jeg se "turistfella" Shianouk Ville som naa saa helt for jaevlig ut. Soeppel overalt og diverse tvilsomme bekker rett ut paa strendene. Det var ogsaa svaert faa turister der, og finanskrisa maa vel ta mye av skylda for elendigheten. Ingen turister = ingen penger = ingenting kommunalt eller statlig som fungerer. Etter aa ha brukt bassenget paa et luksushotell i naerheten(hvor det var et knippe gjester)i et par dager bar det vekk fra slummen paa landsbygda og tilbake til hovedstaden. Selv om det var mye lendighet aa spore utenfor byene i Kambodsja er det liten tvil om at folket her er "happy clappers". Overalt hvor man gaar vinker folk og smiler. Merkelig lite tigging, prostitusjon og mas om penger er det ogsaa. I hvert fall i forhold til nabolandet Thailand hvor "tok-tok" sjaafoerer gjerne foelger etter deg et kvartal for aa mase.

Trafikken i Phnom Pehn er temmelig unik. Det er nesten ingen biler paa veiene, for det meste gaar det i mopeder og "tok-tok"er(mopeder med en slags kjerre bak), men det merkeligste er at de verken har hoeyrekjoering eller venstrekjoering. De bare kjoerer der det er plass, enkelt og greit. Vel, det er egentlig hoeyrekjoering, men det virker ikke som det er en regel, mer enn retningslinje.

Uansett, planen min for de neste 4 dagene blir aa proeve meg paa litt fruktsanking i en landsby rundt Phnom Pehn, kanskje jeg stikker innom Angkor Wat igjen(vaert der en gang tidligere), saa drar jeg til kysten og haaper jeg kan faa blitt med noen fiskere ut paa jobb(antakeligvis er baade dette og fruktsankingen beinharde saker, men man maa jo proeve) foer jeg drar over grensen til Thailand.

I Thailand drar jeg sikkert ned til Phi Phi Islands for aa dykke og snorkle, er jeg riktig heldig satser jeg paa aa faa se en leopardhai. Dessverre har jeg kommet hit to maaneder for sent, siden det er gode muligheter for aa se hvalhai paa en dykkeplass i starten av mars.

Toget.

9 comments:

dr_bab said...

Fett.

Vær kritisk når du velger dykkeroperatør. Vi dykka med et tysk-eid firma. Ordnung must sein.

Vi så leopardhai ved Phi-Phi ved to anledinger. Hvis du har sjans til å dykke ved hulene ved Koh Hah, litt sør for Phi-Phi, så må du gjøre det. Det er helt sinnsykt. Bilder ligger her, her og her.

PRS said...

jeg snakket med toget direkte fra kambodsja over msn i sted. det var utrolig fantastisk.

Når jeg og prof Fjeldberg var unge var vi i en liten fiskelandsby som heter Ao Nang. Anbefaler å bruke denne istedenfor Krabi hvis du skal til Phi phi island. Den var lite turistifisert og 10 min fra Railay Beach med båt.
Vi var i Thailand i 3 uker og så på landet som nytt og spennende. Phi phi var fint, men skuffet litt da det var mye teite SVENSKER der. I vår tid var det satt opp en boksering inne i en av pub'ene der der jeg fikk anledning til å sloss litt med svensker. Denne er muligens tatt av flommen nå.

Det hadde vært fruktbart å få til en tur til fillipinene nyttår.
god tur videre.

5:56 PM

dr_bab said...

Phi-Phi var pent under vann og fra båt, men i land var det et helvete.

Masse fulle britiske og skandinaviske 18-åringer.

Toget said...

Ooh, god input her. Koh hah virker helt vilt, kanskje jeg heller skal proeve det i stedet for Shark Point, eller kanskje begge deler. Synd at de forbanna turistene skroter til Phi Phi ogsaa, tror jeg proever Prof. S. innfallsvinkel til oyene.

I gaar kveld kom det 5-6 engelske babes til hotellet mitt i Phnom Pehn, de sitter naa dritings i lobbyen og synger fotballsanger. Jeg er glad jeg skal vekk i dag.

Har hatt sinnsykt flaks i dag, jeg faar sitte paa med en lokal fyr som skal ha med seg to munker til Battambang. Det er visstnok et fruktparadis, saa det blir sikkert spennende. Dessverre er det nok knapt med internett og mobildekning, saa ingen oppdateringer paa noen dager.

dr_bab said...

Frukten der borte var et av mange kulinariske høydepunkter.

Toget said...

"Ao Nang is the central point of Krabi and it's attractions. Just a few years ago this was still a tiny fishing community, but in recent times has grown into a major international tourist destination."

Hentet fra Ao Nang.com, og blir bekreftet av bacpackere paa internettkafeen jeg sitter paa.

FAEN!!

Oh well, jeg faar komme meg ut til Phi Phi og snorkle og dykke dagen lang naar den tid kommer.

Brage said...

Har du vært i Vietnam nå? jeg trivdes mye bedre der enn i Kambodsja, øyen Phu Quoc som er helt ved grensen til Kambodsja er en perle som om noen år kommer til å være like turistifisert som de populære Thai-øyene, dra dit før det er for sent!

Krana said...

Takk for et interessant reisebrev Toget. Er selv gira på å dra til Krabi for å klatre.

Toget said...

Mangosanking i 36 grader i 8 timer etterfulgt av en natt uten vifte eller A\C er det dummeste jeg noen gang har gjort. Har vaert helt slaatt ut av varmen i et par dager, og maatte bare komme meg vekk fra Kambodsja. Kom meg ned til Phi Phi etter hvert og alle bloggernes observasjoner stemmer svaert godt. Masse tosker paa land, men fint fra baat.

Hadde en totalt mislykket dykketur i dag. Ble med noen hardcore Australiere ut paa en privat tur til Ho Meng(eller noe i den dur), fordi det har blitt sett hvalhai eller Manta Rays der bortimot hver eneste gang noen har dykket den siste uka. Vel, jeg saa noe som kanskje var en leopardhai paa lang avstand, og det var alt.

I kveld skal jeg drikke en del, siden det kommer noen nordmenn jeg kjenner fra foer ut hit, saa det ser ikke ut til aa bli mer dykking.