Tuesday, July 24, 2007

Kebab i Hollywood

I stedet for å kjede dette forum med historier om surfing og andre frivole aktiviviteter vil jeg ta for meg det internasjonale fenomenet kebab, eller kabob som det kalles her. Det er grunn til å tro at "amerikansk" kebab er noe nærmere "ur-kebaben" som tidligere har blitt teoretisert av Prof. S. Kebaben bestod av et grillspidd med kyllingbiter samt grønnsaker a la norsk kebab. En viktig ingrediens er også hummus. Hummus er en mos laget av kikerter, og må ikke forveksles med humus, som er en betegnelse på organisk materie i jordsmonn. Kikerter må heller ikke forveksles med kikkerter.

På samme tur til Hollywood så jeg også Darth Vader og en av hans hvitkledde soldater, sannsynligvis på vei til parkeringsplassen.
(Se godt etter!)

4 comments:

Dr. Hall said...

Dette er interessant. Selv mener jeg det kalles sish-kebab om det er på et grillspyd. Men kebab i pita er kanskje særnorsk

dr_bab said...

Hummus er godt, men jeg visste ikke at det var laget av kikerter!

For ordens skyld: Wikipedia definerer kebab som "a variety of grilled/broiled meat dishes in Middle Eastern cuisine and South Asian cuisine." Shish kebab referer, i følge Wiki, til grillspyd-varianten, mens Döner kebab er alle varianter av roterende kjøtt. Jeg fant forøvrig en artikkel om İskender kebap som må være av interrese for debatten om ur-kebaben, da den omtales som "the original döner", og "the first ever vertical kebab".

Brage said...

Pål tok med meg og prof. Tronstad til en kebabplass på Torshov, der han anbefalte sish-kebab. Dette var da en stor, rektangulær kjøttbit som ble presentert i formen av en rullekebab, altså nesten som en burrito. Jeg var svært skuffet, både av kebaben, og ikke minst Pål, som mente at sish-kebaben der var som en vanlig kebab, men med bedre kjøtt.

Jeg vil også legge til at jeg selv har observert stormtroopers vandrende gatelangs i Hollywood, de ble kanskje arbeidsledige i hopetall nå som alle 6 filmer om dem er fullført. Kanskje de burde gå sammen å åpne en kebabbutikk? Ser for meg en spennende meny..

dr_bab said...

Star wars kebab