Friday, January 11, 2008

Kinoetikette

I går var jeg på kino. Igjen var det mye å ergre seg over. Jeg synes det er fantastisk irriterende at folk ikke kan sitte stille når de er på kino. I går satt det to folk litt til høyre bak meg, og pratet mye under hele filmen. Akkurat i går hadde jeg desverre hverken popcorn eller brus, ellers hadde jeg garantert kastet noe på dem. Det var like før jeg snudde meg og skrek, da personen rett bak meg tok affere. Han reiste seg opp, og ba subbet "holde kjeft". Jeg takket ham ved å gi ham det internasjonalt gjenkjennelige "tommelen opp"-tegnet.

En annen irriterende ting er snop-bråk. Har man med seg popcorn eller smågodt er åpningen på snopbeholderen såpass stor at det blir relativt lite støy når man forsyner seg. Og man må vel innse at et slikt minimum av støyforurensing må man finne seg i når man ferdes i det offentlige rom. Men godteposer av plast bråker unødvendig mye. Her har mange mye å vinne ved å bruke rett teknikk. Ved å helle på posen, og la slikkeriet rulle ned i en ventende hånd, forstyrres det øvrige publikum langt mindre enn om man tvinger to fingre ned i et trangt hull for så å rote rundt etter en godbit. I går opplevde jeg noe av det verste overtramp jeg har bevitnet på dette området. Ved siden av Linda satt det en fyr som spiste drops. Han hadde tydeligvis bestemt seg for at dropsposen skulle vare hele filmen gjennom, så det var ganske sjelden han tok seg et drops. Mellom hver gang puttet han posen ned i en trang olabukselomme. Når han så skulle bedropses, måtte to fingre ned i lommen for å dra knatreposen opp derfra. Så rullet han posen ut, før han lette etter et drops fra utsiden av posen. Dette dropset manøvrerte han så opp til hjørnet av posen ved å trykke og klemme på utsiden av posen, ikke uten store mengder støy. Når dropset var vel plassert i hans ventende gap, var tiden kommet til å rulle sammen dropsposen møysommelig før den atter en gang fant veien ned i den trange lommen. Jeg vil anslå at hele prosessen tok tredve sekunder.

Det verste av alt er selvsagt folk som blir oppringt på mobiltelefon, og så faktisk velger å svare. Det er vanskelig å fatte at universet er uendelig stort, men det er egentlig enda vanskeligere å fatte at enkelte kan være så gjennomført idiotiske. I går var vi heldigvis forskånet for mobilbarbarisme.

For å summere: Hold kjeft, ikke bråk mer enn absolutt nødvendig med godteposer, og se til helvete å ikke prat i mobil. Er dette for vanskelig, så se filmen hjemme isteden. For å si det som Rocky:

    "Er det så inni rævvsprekken komplisert å sitte stille og holde kjeft!?"

5 comments:

Håvard Carlsen said...

Jeg pleier å gjøre akkurat det du sier med vilje, for å irritere! Syns det er morsomt..:-)

dr_bab said...

Fy faen! Nå hater jeg deg faen meg mye. Du burde aldri fått lov å gå på kino igjen. Satans asgl¨ bøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøæææ!

HATE!

Håvard Carlsen said...

hehe.. Det jeg hater er når voksne folk skriker og skråler som noen fjortisjenter under the ring eller andre skrekkfilmer! Det er irriterende det:-)

Thomas said...

Hvis jeg kommenerer filmen på kino, er det fordi handlingen er så jævlig forutsigbar.

Den typiske varianten er legge inn et lite poeng i starten som kommer tilbake som en killer senere. Dette gjøres ofte på den samme subtile måten (en kort scene), og da er den relativt lett å spotte.

Vi skulle gått på kino alle mann, det er et bra sosialt (alkoholfritt) tiltak!

Toget said...

Beste innlegget noensinne. Jeg er en av de som støyer svært mye med godteposene mine, og jeg kommer til å fortsette med det. I hvert fall hvis du er med.