Friday, January 25, 2008

Ungdommen

Jeg var på butikken i går og kjøpte kyllinglår. I køen foran meg stod to ungdommer på ca 14 år. Den ene skulle kjøpe èn smågodthodeskalle i lakris. Prisen ble femti øre, noe ungdommen valgte å betale med kort. På spørsmål om han ville ta ut noen penger, svarte han at han ville ha tyve kroner. Han dro kortet sitt og stod og så spørrende ut i lufta, mens han ventet på tyvekroningen sin. Kassadama brukte en håndgest til å indikere at ungdommen hadde glemt å taste koden sin, noe nevnte ungdom misforstod dithen at han måtte dra kortet på nytt, så han fant fram igjen sin lommebok og tok ut kortet. Kassadamen tydde nå til verbal kommunikasjon, og sa med tydelig røst: "tast koden". Dette fikk den ungdommen som ikke handlet til å begynne å storle; det riktig runget i lokalet. Ungdom èn tastet nå inn koden sin, og kassadamen, etter at hun nøye hadde bekreftet at beløpet(tyve kroner og femti øre) var godkjent, rakte den ventende tenåring en blank skillemynt. Ungdommene forsvant leende ut i vinteren, mens smågodthodeskallen ble liggende igjen på disken.

5 comments:

Toget said...

La meg anta at den tyvekroningen skulle brukes til busstur. Dette er selvfølgelig et skudd i mørke og jeg kan ta feil.

dr_bab said...

Da antar du samtidig at ungdommen hadde mere penger, i og med at bussen koster "langt" mer enn tyve kroner. Jeg velger å anta at de var i butikken for å stjæle, og at de følte de ikke kunne gå uten handle noe.

Thomas said...

Hehe. I så fall var det ikke jævlig lurt å legge igjen elektroniske spor!

PRS said...

sinnsykt

Thomas said...

Tolker jeg det riktig dette medførte at det ble en gratis smågodthodeskalle på Toget?