Thursday, March 13, 2008

Påsketaco


På jobben min har vi en meget bra kantine der alle spiser lunch for latterlig lite penger. Denne uken har kantinesjefen servert påskeretter som jeg har blitt litt forvirret av. Påskesuppen på mandag minnet veldig om tomatsuppe, den hadde ikke egg. Tirsdag var det påskepølser, dvs ostepølser, lompe, løk og rømme. Med andre ord en typisk påskerett. I går var forvirringen stor, det ble servert villris, noe som lignet på kyllingnuggets, rømme og sweet&sour chillisaus. Dette gikk under navnet "påsketaco". I dag var det påskepizza, egentlig helt vanlig pizza som smakte fortreffelig. Det jeg lurer på er om ikke terskelen for å kalle en helt vanlig matrett for en påskerett er blitt for lav? Og hva må til for at noe er en påsketaco? Hvordan blir en påskekebab seende ut?

Jeg drar forresten til London og Rondane i påsken, og skal dermed ha påskeshopping, påskefotball, påskepils, påskesol og påskeskitur sammen med damen. Hva skal resten gjøre av påskeaktiviteter?

6 comments:

dr_bab said...

Påskens mat bør bære preg av egg, fjærfe og fargen gul. Appelsin er et godt eksempel på påskemat, siden den både er "gul", og siden den også knyttes til skiaktivitet.

Om jeg skulle foreslå en påskekebab, ville jeg ha stekt strimler av kyllingfilet som først var marinert i appelsinjuice. Disse ville jeg ha dandert på et fat, og pyntet med appelsinbåter. Tilbehøret ville jeg ha puttet i gule skåler og boller, så folk selv kunne lage sine egne kebab. Hva gjelder variasjon av tilbehør, ville jeg såklart ha brukt gul paprika og gule chilipepper. Kanskje karrigul ris også kunne fungert. Sausen skulle vært basert på eggeplomme.

Som dessert serveres såklart Kvikk Lunsj.

dr_bab said...

Jeg ble sulten av å skrive om mat. I påsken skal jeg jobbe fram til lunsj på onsdag omtrent, og så ta en svipptur til Kongsberg for å sjekke om jeg har blitt onkel i det siste.

Håvard Carlsen said...

La meg gjette, du skal se Arsenal spille? :-)

Dr. Hall said...

I påska skal jeg til Sverige, nærmere bestemt Sälen. Jeg skal av alle ting faktisk gå på ski! Jeg er jo ingen ivrig skiløper, men har nå investert i et par smørefrie Fischer ski. Forrige helg var jeg i Granåsen både lørdag og søndag. Martin var med på søndag, men han stakk tidlig i fra alle andre og gikk helt opp til skistua på gråkallen

dr_bab said...

HAHA!

"Martin var med på søndag, men han stakk tidlig i fra alle andre og gikk helt opp til skistua på gråkallen"

Martin kommer til å bli en slik famliefar som drar med seg hele familien ut i snøen, dundrer opp de bratte bakkene, og må vente på toppen. Så snart resten av familien har karret seg gråtende opp, sier Martin:
"Nå som alle har kommet seg opp, er det ingen vits i å stå her lengre, vi kan gå videre med en gang."

Dr. Hall said...

Martin ga beskjed om at vi måtte skjerpe oss om vi skulle få bli med på hytta hans i vår