Thursday, May 18, 2006

En kilde til daglig glede

Jeg vil blogge om en nettside som har gitt meg mye glede.

http://www.damninteresting.com/ tar hver dag for seg et tema som svært ofte er, for å si det folkelig, "pokkers" interessant. I artiklene vil man i de fleste tilfeller finne referanser for dem som ønsker å fordype seg ytterligere i det aktuelle emnet. Leserkommentarene som følger hver artikkel vitner også om en begavelse på leserne himmelhøyt over for eksempel vårt hjemlige Dagbladet.

Nettstedet ble opprettet av webutvikleren Alan Bellows i september 2005, og benytter seg av en rekke faste skribenter.

Jeg vil nå gi 3 eksempler på artikler som jeg mener fremhever forskjellige aspekter av siden.
  • "This Place is not a Place of Honor". Hvordan skal man merke atomavfallsdeponier på en slik måte at enhver fremtidig sivilisasjon forstår å holde seg unna?

  • "The Call of the Bloop" . Amerikanske ubåtlyttestasjoner har flere ganger fanget opp en lavfrekvent dyrelyd, men ingen dyr er store nok til å lage en så dyp lyd.
  • "Eyewitness to Hiroshima and Nagasagi". Faktisk var det mange som overlevde atombombingen av disse Hiroshima og Nagasaki. Noen så til og med atombomben hengende i en fallskjerm før den detonerte.
Totalt ligger det ca 250 artikler på siden.

2 comments:

M said...

Fint innlegg. Kan hende jeg også får mye glede av siden.

Synes det er bra at vi deler slikt som gir oss selv glede, som da jeg blogget om Fischer. Kanskje er det flere der ute som vet om slike gjemte skatter? Hvis du selv liker noe godt er det sannsynlig at også andre liker det. (ikke cricket - lol)

dr_bab said...

Cricket er gøy