Sunday, April 26, 2009

Bryggerinavn

I hjemmebryggemiljøet er det relativt vanlig å ha et "navn" på bryggeriet sitt. NM-vinner Gahr bruker f.eks. navnet Andrimne, etter kokken i Vallhall. Jeg har gått og grunnet litt på hva jeg skal kalle bryggeriet mitt. Det bør være et navn som ikke har copyright, men som kan knyttes tett opp mot min person, virke og åndsliv. En tilknytning til øl er også positivt.

Foreløpige forslag er 16-bit bryggerier og Den gyldne Åbor. Det første forslaget er selvsagt knyttet opp mot SNES, og jeg liker det navnet godt. Litt dumt at det ikke har en relasjon til øl. Det andre forslaget kommer fra Ringenes Herre, en bok som har hatt stor påvirkning på meg, og som sikkert er den boka jeg har lest flest ganger. I kapittelet "A shortcut to mushrooms" sier Peregrin Took at han hadde håpt å dra forbi "The Golden Perch" fordi de har "the best beer in the Eastfarthing". Åbor er også en av mine favorittfisker, jeg synes den har fine striper.

Hvis noen har noen innspill til hvilke av disse forslagene dere liker best, eller forslag til forandringer, eller forslag til helt andre navn, setter jeg stor pris på det.

9 comments:

dr_bab said...

Hvis jeg velger 16-bit Breweries, kan jeg gi alle ølene et spill-relatert navn.

16-bit Breweries' Dhalsim Indian Pale Ale.

16-bit Breweries ' Zelda Blonde Ale.

16-bit Breweries' Donkey Kong Doppelbock.

Jeg tror jeg liker dette litt.

PRS said...

jeg synes forslagene dine er litt merklige. Jeg syns du i det minste burde ha IVER i navnet.

Dr. Hall said...

Jeg synes 16-bit breweries er et kult navn, men hvorfor ikke 8-bit? Som du nevner er blir det lett å lage artige øl-navn når man kan bruke nintendo universet.

Toget said...

Jeg stoetter navneforandring til 8bit Breweries. Hvorfor gjoere bryggeriet ditt til en billig kopi(siden de aapenbart ikke har spoersmaalstegn paa tastatur i Kambodsja, faar jeg skrive at det skulle vaert et her)

Hilsen onkel reisende Tog.

Brage said...

Jeg synes navnet må inneholde BAB.
Gyldne Bab - Indian Bab Ale
Dr Bab's Breweries - Quantum Staut

dr_bab said...

Jeg har aldri eid en 8-bit, derfor forslaget om 16-bit. Å ha Bab i navnet er ganske naturlig. Kanskje kan jeg kalle det B.A.B, som står for Bab's Advanced Breweries, eller noe i den stilen.

Quantum Staut[sic] forslaget til Brage gav meg ideen til et Nerdebryggeri, der alle ølene har navn fra vanskelige teorier, gamle merkelige tegneserier samt TV-spill.

Unknown said...

16-bit breweries ideen er ei dum, i alle fall ideen med legendarisk-spill-øl er god. Donkey Kong Doppelbock er jo unektelig et fett navn på en øl.

Bab-øl finnes allerede i Belgia, da jeg fant at ølet "BAB 401 was introduced @ 2nd. Bruges Beer Fest". BAB 401 er naturlig nok etterfølgeren til "the once glorious anniversary beer...Aigle Belgica, called BAB 400, a Doppel Dort, brewed for the 400 th.(!) anniversary of that defunct brewery (1553-1953)."

Se bilder, om jeg nå klarer å laste opp det her...klarte ikke det gitt. Her er linken i alle fall:
http://belgianbeerboard.com/index.php?option=com_content&task=view&id=446&Itemid=88888994

dr_bab said...

Wow. BAB 401. Får 66% på ratebeer. Den må jeg gjøre så mye som mulig for å smake. Sånn det ser ut nå blir det lov med egenimport etter 1. juli. Får håpe det slår til, da blir det en stor pakke fra Belgia og hente på posten.

Unknown said...

Bab, hva tror du om noe sånt som "Babeluba", da kan du med tid og stunder utvide til rusbrus også?