Wednesday, April 29, 2009

Corona

Corona er et dyrt øl. Folk flotter seg med Corona, og tror de har kjøpt noe ekstra godt. Her er hva ølskribent Michael Jackson har å si om brygget:
    "Corona is a beer made as cheaply as possible, so that it can be sold inexpensively to manual labourers in Mexico. [..] These modestly-paid bean-pickers get what they can pay for, and their thirst is quenched. Corona tastes like a beer made with a very high percentage of corn adjunct and a short lagering time. It is thin bodied, with some apple notes. It is no worse, nor better, than several similar products. That it should command a high price in the United States reflects upon the judgement of its consumers."

40 comments:

Krana said...

Haha perfekt beskrivelse. Minner mye om salg av dyrt vann på flaske egentlig.

dr_bab said...

Ja. Er det ikke Imsdal som bare er springvann? De forsvarte den dyre prisen med at de har "bygget en merkevare".

Brage said...

Eller hva med smartingene her i landet som blandet juica og vann i forholdet 40/60, doblet prisen og selger masse?? Folk er rare..

PRS said...

jeg liker corona.

Håvard Carlsen said...

Jeg elsker Coruna

Thomas said...

Corona er noe skvip.

Unknown said...

Haha god og profesjonell beskrivelse det ja. Imsdal er Grimstadvann er det ikke så? Hentet fra nabovannet til Baneheia eller noe. Juice og vann-blandingsen er helt ufattelig latterlig. Når Tine milkshake endret pakke på boksen for noen år siden økte salget med 90 %, det er også fint.

Corona skiller seg ikke ut fra andre tilsvarende øl, annet enn hypen, flaskeform og generell branding. Reflekteres også i hvor man får kjøpt det på byen.

Jeg liker også Corona forsåvidt, det er bare at alternativene smaker betraktelig bedre og mer.

Toget said...

hahaha, Corona smaker vel i grunn ok, men heller ikke noe mer. Beskrivelse rocket i hvert fall.

dr_bab said...

Jeg synes øl med høy mais/ris-andel smaker dårlig. Selv om renhetsloven i Norge la en stor demper på utvalget av øl, kan vi ihvertfall glede oss over at standardpilsen består av 100% byggmalt. Mais og ris er billigere enn bygg, så skruppelløse bryggerier med fokuks på inntjening over smak har gradvis økt adjunktandelen til et nær kriminelt nivå.

Poenget med Corona er at det lissom er et "Hipt" øl, og derfor koster ekstra. Og det irriterer meg at folk står og sutter på en corona med den illusjon av at de har bedre smak en folk rundt dem, når en helt straight Dahls (eller til og med Ringnes!) er et langt mer eksklusivt produkt av bedre, og dyrere råvarer.

Likte Anders beskrivelse av folk som er überkule, og kulere enn man selv har mulighet for å bli. Sånne folk drikker typisk corona.

Med lime!

PRS said...

Design på flasken er viktig. Det er en grunn til at Vossa-vannet selger så godt i utlandet. Selve vannet har jo flere bakterier enn DOVANN iflg forbrukerinspektørene!
Syns Corona er et perfekt sommerøl.

Krana said...

Jeg trodde dere drakk Voss-vann i lunsjen på Fornebu Prof.S?

Unknown said...

Hmm, jeg innser at min kommentar om at Corona holder nivået til den norske standardpilsen antakelig ikke holder vann. År og dag siden jeg smakte en limeneddynket versjon av det.

Haha, morsom story fra øl/vin-sjappa på hjørnet fra fredag: En dude i dress som skulle ha champagne og spurte om råd. Fikk råd om to, valgte den ene, og samtalen gikk som følger:

Kul dude: Is it the most expensive one?
Fyr: No, I don't think so.
Kul dude: Which one is that then?
Fyr: Well, probably the other one, then...
Kul dude: So why you recommend me this then?
Fyr: I guess some people thinks the taste counts.
Kul dude: I'll take two of this (den dyre).
Fyr: You rich fuck. (lavt mens han andre går ut).

dr_bab said...

Synes det er artig å lese anmeldelser av Corona på ratebeer.com.

"Pour from a 24 oz clear bottle. Weak skunky aroma. Pale pissy color. Little flavor. Watery and thin in the mouth. Over rated. Over priced."

"The #1 reason I have not yet visited Mexico."

"There’s a problem when the lime, instead of accentuating the flavor, is the flavor."

"[...]I was at a party, there wasn’t anything else [...] Of course the person in charge of the party says to me, ’I bought the good stuff’ as he handed me a Corona with a Lime in it. Needless to say, I didn’t stay too long. "

"I've run over skunks that smell and probably taste better than this brew. Adjuncts and skunks? Not for me, thanks. "

"Aroma is malty with loads of hay (mind you: I got it without that terrible lemon slice). Taste expands the hay-like feel and adds a light sweetness."

"Bottled. God I must hate myself."

"I found this to be a little more tasty than water - some ripe dung malt on the nose, and a fairly clean body like a freshly washed corpse on the slab, with just that exotic hint of decay. "

I won’t drink it in a box.
I won’t drink it with a fox.

I won’t drink it in a house.
I won’t drink it with a mouse.

I won’t drink it here or there.
I won’t drink it anywhere.

I do not like Corona Extra, man.
I do not like Corona Extra, Sam-I-am."

dr_bab said...

Haha. You rich fuck.

Håvard Carlsen said...

For det første, alle de kommentarene fra forumet du siterer skjønner jeg ikke vitsen med. Er jo kun subjektive meninger, noe som seff kan være morsomt å høre på og sånt da.
Hva har det å si om en fyr i USA siterer: "The #1 reason I have not yet visited Mexico"? Fins det noen i verden som ikke reiser til Mexico p.g.a den kommentaren?

Jeg er villig til å inngå ett veddemål om at det fins flere gode kommentarer om coruna enn om Trappistes Rochefort f.eks..

Jeg liker nesten all lyst øl, ikke Coruna spesielt. Grunnen til at jeg noen ganger kjøper coruna er utelukkende impuls, ikke penger, men jeg er jo litt heldig der at jeg ikke behøver å tenke spenn når jeg kjøper øl.

Favorittølet mitt er forøvrig Lapin Kulta.

dr_bab said...

"Jeg er villig til å inngå ett veddemål om at det fins flere gode kommentarer om coruna enn om Trappistes Rochefort f.eks.."

Ok. Dette er litt som å vedde om at Skeid 2 har flere fans en Real Madrid. Hvis du kikker her og her, ser du at Rochefort 10 har fått i gjennomsnitt 4.33/5, og ligger med det i 100'de persentil, mens Corona har fått i gjennomsnitt 1.68/5 og ligger med det i 2'de persentil. Skal vi fortsatt vedde?

Det blir egentlig urettferdig å sammenligne disse ølene, det blir som å sammenligne frossenpizza med mat fra Bagatelle. En frossenpizza må sammenlignes med andre frossenpizzaer, og i klassen "Pale Lager" havner Corona i 17'de persentil, mens Rochefort 10 havner i 99'de i klassen "Quadrupel".

Rochefort er forøvrig på 6 plass over all øl som finnes, og er ofte i toppen over kåringer av verdens beste øl.

Lapin kulta får forøvrig 2.14/5, noe som legger det i 68'de persentil innen stilen. For min del er det lenge siden jeg har smakt Lapin Kulta, men jeg antar at den er 100% bygg, og isåfall liker jeg den nok langt bedre enn Corona.

dr_bab said...

Det må også sies til Corona sitt "forsvar", at siden de bruker klare flasker er ølen svært utsatt for skunking: forårsaket av reaksjon mellom humlestoffer og fotoner.

Dette er grunnen til at nesten all øl pakkes i brune flasker. Egentlig snodig at et øl fra et solfylt land tappes på gjennomsiktige flasker, det må jo bare bli problemer.

Dersom ølet oppbevares mørkt så har det ingenting å si, men hvis det har stått lenge i butikken, eller i direkte sollys, eller -og dette er veldig vanlig- har stått i et barskap opplyst av lystoffrør, vil det komme usmak på ølet.

Antagelig har endel av de som hater Corona fått en slik øl. Kombinasjonen av nesten ingen smak med stor fare for utvikling av uønskede bismaker er relativt uheldig.

Det viktigste her, og det jeg ville fram til med denne posten, er at Corona er et billigøl i Mexico, brygget billigst mulig for at fattige arbeidere skal ha et alternativ de har råd til. Og så selges dette dyrt som et "ekstra bra" øl i utlandet. Det er her det skurrer. Det blir litt som om Norge skulle eksportert First Price pølser til Tyskland, og solgte den for dobbel pris av tysk Knackwürst.

Unknown said...

Som Bab sier, så er du nok på rimelig dypt vann nå, Sletten :)

Optimal info om skunking, Bab. At sommerølet typisk kommer i gjennomsiktige flasker er dermed et bedrøvelig uttrykk for at utseende selger mer enn smak (ref. Sletten).

Det er også morsomt at Corona egentlig burde være First price på Rimi.

dr_bab said...

Hvis et sesongøl skulle hatt blanke flasker måtte det jo være juleølet. Da er det rimelig bekmørkt i Norge, og ølen er lite utsatt for skunking. Dessuten har juleøl ofte en fin farve.

Å pakke et øl som skal drikkes i sola i en flaske som ikke tåler sol er bare helmaks Egon.

Håvard Carlsen said...

Hvor mye vil du vedde?

Rimelig sikker på at jeg finner flere positive oppslag om Coruna enn Rochefort, selvfølgelig fordi det er mange flere som drikker den da:-)

Dette er morsomt, som å diskutere musikk... Er Michael Jackson ræva fordi han selger x-antall mere skiver enn maiden eller ett annet rockeband bare fordi en kommentator i et musikkmagasin sier det.

Alt er bygget på subjektive ting! Kan ikke jeg drikke Coruna og kose meg med den også kan baben kose seg med Rochefort, alle er fornøyde så kan vi heller prate shit om fotball og andre gøyale ting:-) Ikke at øl ikke er morsomt å diskutere, elsker å diskutere ting man aldri blir enige om uansett!

dr_bab said...

Jo, vi diskuterer fotball i steden, da blir vi enige med en gang:-)

Du må da gjerne kose deg med Coronaen din, jeg synes ofte det kan være godt med first price pølser selv. Men jeg trur ikke jeg er uberkul pølsegourmet når jeg spiser dem. Jeg sier ikke at det er derfor du drikker Corona, men det irriterer meg at et så populært øl er så dårlig. Det er, som Anders sier, ikke fordi det er godt at det selger bra, men fordi det har et visst image.

Angående dette med subjektiv mening: Hvis du spør 100 folk på gata så sier sikkert mange av dem at McDonalds burger er godt, men du kan da ikke på noe som helst slags vis forvente å bli tatt seriøs om du påstår at det er bedre med McDonaldsburger enn en rødvinsbiff?

Det er minst like høl i huet å mene at Corona er bedre enn et trappistøl.

Men det er klart, noen liker jo ikke biff.

Unknown said...

Ai - ai - ai.

Er enig i at både musikk og ølpreferanse er subjektive ting.

Du glemmer dog en viktig ting: Om ølets kvalitet blir forringet pga dårlig lagring eller dårlige råvarer, kan man si at det er dårlig. Det kan sammenliknes med å spille på en ustemt gitar eller spille feil, slik at det faktisk er dårlig spilt.

dr_bab said...

Ok:

En av mine kjepphester her i livet er at jeg mener at det må kunne gå an å komme med en ikke-subjektiv mening om musikk også. Alt vil være farget av den som mener noe så klart, men det er forskjell (mener jeg) på det å like musikk og det å mene at noe er bra musikk.

På musikksida (og i litteraturen) har vi tiden som et hjelpemiddel, om enn bare et som funker i etterkant.

Ta 90-tallet som et eksempel. Hvis man sammenligner hva som solgte mest der, og hvilke band som hadde innflytelse og fortsatt blir dratt fram som et "bra band", ser man fort at New Kids on the Block og Nirvana havner på hver sin side av gjerdet.

Man må kunne inrømme at, ok, dette er ganske dårlig musikk men det kan være funny på fest eller i bil eller hva faen for unnskyldning folk kommer med for å høre på ræl.

Samme med bøker:
Det og for eksempel begynne å hevde at Knut Hamsun er dårlig fordi det bare er en subjektiv mening at han fikk nobelprisen, og Margit Sandemose har solgt mye mere bør være et åpenbart eksempel på at salg og popularitet ikke er et kvalitetsstempel.

Det finnes gode bøker. Det finnes bra musikk. Det finnes god øl.

Unknown said...

Jeg er enig i at det er forskjell mellom musikk man liker og musikk som er bra. Hva man liker er man uangripelig på, hva som er bra musikk er en annen sak. En målestokk i så måte er rent ferdighetsnivå, altså om alle klarer å spille det.

Et annen sak er all produseringa av en del musikk for tida, hvilket gjør det lettere for mange artister å lage ok skiver. Hørt Annie live f.eks.? Turbokrise, men ting "ordnes og rettes" til skiva. Samme med en del trommiser for tida, som slår så løst på tromma at man må ha høreapparat for å få det med seg, men det kan skrus opp når man tar det opp - blir ikke like bra og rått som gutta som kliner til live under innspilling.

Hva som selger mest eller overlever tidens tann er sterkt avhengig av PR og tilgjengelighet. Å si at folk som følger med på musikk bare liker sære ting er noe spesielt, da de også hører mye mer, og det da ikke er unaturlig at de liker andre band/artister som den grunne musikklytter ikke har noe forhold til. Det er også visse typer musikk som tar litt tid å "komme inn i", hvilket gjør at alt som heter lister bare er å glemme.

Shit, jeg har lyst til å si jævlig mye om dette :) Men det som i alle fall er bekmørkt er å smake to typer øl, høre på Britney eller Kurt Nilsen - og bestemme seg ut fra det og låse døra.

Håvard Carlsen said...

Nå virker det som det er "in" på bloggen og si ordet uberkul så du må gjerne fortsette å si det:p

Men hvorfor er corona dårlig? Har du i det hele tatt smakt det? Virker jo som det er dårlig fordi du sier det og at den mørke ølen du liker er god uansett.
Du er dritgod på øl, ingen tvil om det, men det betyr da ikke at andre trenger å like samme ølen..

Poenget er: Jeg gir beng om du drikker Rockfort, hjemmebrygd eller hva som helst, jeg er bare glad du drikker, liker den baben:-) Hysterisk morsomme diskusjoner på lørdag f.eks! Altså, fatter ikke hvorfor folk gidder å bry seg om hvilken øl folk drikker, folk kan da for pokker drikke hvilken øl dem vil for min del.

Nå skal jeg forresten på solsiden og drikke utepils, håper på ringens men blir vel dahls.. men går greit ned det og, er jo lyst og godt:-)

Dr. Hall said...

Vil bare skyte inn at jeg synes Corona er helt ok på en fin sommerdag. Sikkert fordi et slemt multinasjonalt selskap har hjernevasket meg til å tro at det er mer sommmer-aktig enn andre øltyper. Jeg er litt flau over å innrømme det men jeg pleide å flotte meg med Corona med lime når jeg bodde i London. Men jeg kjøper det aldri lenger fordi det er så latterlig dyrt at jødesjelen min vrenger seg

PRS said...

drikk sprit! Da unngår dere disse trivielle problemene! Hehehe

dr_bab said...

Gjort er gjort og drukket er drukket, og heretter skal alle være venner.

dr_bab said...

Det er ikke slik at mørk øl automatisk er godt og at lyst øl automatisk er dårlig. En god pils kan være riktig så digg det, men gå etter den tysk/tjsekkiske stilen, der fokus er på tradisjoner og smak, ikke å spare penger (som i Nord/sør-amerika og Asia). Jeg synes for eksempel Pilsener Urquell er god.

Andre rålekre lyse øl er Duvel, Hoegaarden, Grimbergen Blonde, samt Wit fra Nøgne Ø.

dr_bab said...

Nå har det akkurat kommet nytt polslipp, eller dvs. det kommer på polet i morra. Jeg er som en unge i godtebutikken.

For lysøl-spesialister som liker nye ølkorker kan Weltenburger Barock Hell, eller Weltenburger Kloster Anno 1050 være av interresse. Dette er hhv en Dortmunder og en Vienna-type pils, dvs ganske lik standardpils, med litt mere maltsmak, og for Dortmunder, vistnok en tanke kjekssmak. (Vienna er forøvrig mer eller mindre lik den stilen som serveres på Oktoberfest i Tyskland.) Samme bryggeri får også inn et lyst Hefe-Weizen.

To andre tyske og relativt lyse øl som kommer er to lyse bokkøl fra Einbecker, den ene kalt "Ur-Bock Hell" og den andre "Mai Ur Bock". Dette høres ut som to veldig like øl, hadde vært artig med en side-ved-side sammenligning. Mai-bokk er forøvrig en stil laget med tanke på den første uteølen: Man vil ha en ganske lys øl i vårsola, men det er samtidig såpass kjølig utendørs at du trenger litt innvendig varme (begge holder 6.5% alkohol). (Var på Mikron i går og smakte vårølet. Hadde håpt det var en Mai-bokk, da jeg synes det ville være passende, istedet var det en IPA/pale ale hybrid med en tanke brentmalt som for all del var kjempegod. Men altså litt skuff.)

Ellers kommer Estrella med to øl, et kalt Inedit, og et gluten-fritt øl. Fant ikke noe info om dem på nett, men har vel ikke de helt store forventningene. Men kanskje dem er lyse, og dem har sikkert flotte korker:-)

Alle disse ølene er på bestillingsutvalget.

På fullsortimentet kommer det noen godbiter for den litt mer eventyrlystne. To tripler: Westmalle og Chimay hvit, og i tillegg Rochefort 8. Disse har vel vært på bestillingsutvalget før, og finner lett veien ned i handlekurven. Det kommer også to lambic-øl: Oude Geuze Lambic og Oude Geuze Vieille Lambic. Dette er spontangjæret øl fra Belgia, dvs de tilsetter ikke gjær, det bare gjærer på villgjær. Dette er noe man vanligvis gjør ALT for å unngå i brygging, men noen gærne belgere har selvsagt gjort det til standard. Det blir spennende å smake, veit ikke helt hva jeg kan forvente.


I tillegg kommer et Polsk øl på "testutvalg". Noen som veit hva det er, og om det går an å få bestilt det? Anders?

For en skandale at polet er stengt på 1 mai. Blir å stå opp tidlig i morra.

Krana said...

Svein sa: "Jeg er litt flau over å innrømme det men jeg pleide å flotte meg med Corona med lime når jeg bodde i London" - haha ny flause! :)

dr_bab said...

Kanskje det var Svein Anders så på den sjappa i London.

Håvard Carlsen said...

Estrella er kjempegodt så den finner jeg meget interessant. Itillegg kommer det fra Barcelona, noe som jo er et stort pluss!
Husker jeg fikk Duval i bursdagsgave ifjor, den var også veldig god. Spesiell flaske forresten, liten og kompakt!

Har dere smakt Delirius tremens?
Har en flaske av den i skapet. Veldig spesiell flaske, den er hvit med svarte prikker utenpå.. Nesten så jeg ikke tørr drikke den!

dr_bab said...

Har ikke smakt den, jeg ville bestille en på Naboen en gang, men dem var utsolgt.

Den får bra omtale, og den ser lys ut på bildet så du liker den sikkert. Står at den er laget med tre forskjellige typer gjær. Det høres spennende ut. Tipper du liker den hvis du likte Duvel, de er samme stil: belgian golden ale. Men den er vel sikkert veldig alkoholsterk, så ta det pent:-)

Toget said...

jeg har drukket Victory Sapphire i dag, og det maa definitivt regnes som et svaert godt lyst oel. Kan ha noe med min sunne skepsis mot amerikanske bryggerier, men jeg ble meget imponert.

Tror neppe jeg har smakt bedre pilsner type med unntak av Urquell selvfoelgelig.

dr_bab said...

Victory Saphire får 96%, 100% innen pils-stilen, på ratebeer.com.

Toget er mao enig med beer-geeks verden over.

Jeg har ikke smakt noen craft-beer-pilsnere bortsett fra Trondheimspils. Mange av disse spesialistene dropper pilsen og konsentrerer seg bare om kraftige øl.

Jeg skjønner godt hvorfor, men det er også litt synd. Hadde vært artig å sett hva Nøgne Ø kunne gjort ut av en pils for eksempel, men de brygger kun overgjæret øl.

Unknown said...

Testutvalg på polet er varer som leveres av grossister/importører, som ikke er testet/bestilt av polet. Disse er i hyllene i 6 mnd, og har de solgt tilstrekkelig blir de værenede.

Testet Gouden Carolus Ambrio i helga, og den var god den. Litt krydret ettersmak som jeg ikke fikk helt tak på, dog.

Testet også Haandbryggeriets Pale Ale, som er å få tak i i butikk da den bare holder 4,5%. Jeg må si den var overraskende god. Virkelig å anbefale, på høyde med Brown Ale'n til NØ, og dermed noe av det bedre butikkølet available.

dr_bab said...

Dem hadde det polske ølet på solsiden, men jeg lot den få stå foreløpig. Kjøpte en av hver av lambic'ene.

Jeg synes Gouden Carolus Ambrio er kjempegod. Bestilte også en Gouden Carolus Hopsinjoor sammen med mye annet snadder.

Hørte forøvrig i lunsjen i dag at Sahti snart går ut av markedet, og at Nøgne Ø drømmer om å lage restaurant i Arendal og bryggeripub i Oslo.

Unknown said...

Ikke smakt Hopsinjoor, dessverre. Tror både Dobbel IPA og Sahti kun er midlertidige, så de går nok ut snart. Hørt noe om det er mulig å få tak i Sunturnbrew? Må vel på Naboens, kanskje?

dr_bab said...

Den har ihvertfall vært der:

"served at ambient drinking temperature, Den Gode Nabo in Trondheim (12.03.2009)." Jeg trur du kan få opp distribusjon av øl på ratebeer.com hvis du registrerer deg som bruker. Har ikke gjort det enda, så veit ikke om det funker bare du er registrert, eller om du må ha "upgraded" eller "premium" membership.

Bestilte en dobbel IPA på lørdag også. Tror forresten at Sahti utgår grunnet noe copyright-tull med noe folk i finland.

Men dem har vel generelt mye midlertidig ute og går.