Tuesday, April 21, 2009

Gladsak

Etter forespørsel fra min kollega dr. Gaute Stokkan om min Norbrygg-avatar var inspirert av helteposteien han fikk til sitt bryllup, sendte jeg ham en link til fellesbloggen der han fikk dette bekreftet. Etter å ha lest litt rundt på bloggen skjønte han at Iver Brevik stod høyt i kurs blandt bloggerne, og han kom med følgende gladsak:
    Jeg leste artikkelen du hadde lastet opp med sitatet: Iver Brevik har derfor i mange artikler, både sammen med studenter ved NTNU og sammen med russiske forskere, studert universmodeller fylt av viskøse væsker.

    Artikkelen Brevik skrev med utgangspunkt i prosjektoppgaven min: Brevik, I. and G. Stokkan (1996). "Viscosity and matter creation in the early universe." ASTROPHYSICS AND SPACE SCIENCE 239(1): 89-96.

12 comments:

dr_bab said...

I tillegg melder Gaute at "Jeg synes han var en fin fyr, og Klassisk Mekanikk var et av de artigste fagene jeg hadde på NTH."

PRS said...

Jeg synes kvanteoptikk med Bo Sture Skagerstam var det gøyeste, men Iver sine fag kommer som nr 2.
Idar Hansen var også en moderne foreleser i lineær algebra, matte 3.

Thomas said...

Idar Hansen var flink. Til slutt ble tallene og eksponentene til en setning om k(åt)-het. Det var nerdehumor på sitt beste.

dr_bab said...

Jeg likte også Idar. Gullkornene som ble samlet inn ligger forresten fortsatt på Nabla sine sider.

Som smakebiter kan jeg nevne:
- Det er lurt å være lur, ellers går alt i vasken. Dette er ikke vanskelig å bevise, men det tar noen dager. (Hansen)

Variasjonsregning er omtrent som å sykle i gamle dager, man måtte kunne det for å komme frem i verden. (Brevik)

Og den udødelige:
Enhet for ladning er omtrent som ost på butikken. (JS Høye)

Unknown said...

Har jo ikke hatt så mange felles fag med dere, men er enig i at Idar Hansen i Matte 3 var bra. Han prøvde seg med et par røvere, og var flink.

"Enhet for ladning er omtrent som ost på butikken." er jo helt konge. Ost er topp.

PRS said...

husker jeg var på den forelesningen og sitatet var sånn:

"Enhet for ladning er omtrent som ost på butikken. De finnes i forskjellige størrelser" *Tenkepause* "Ja det blir det" "

Toget said...

Jeg likte Klassisk Mekanikk aller best, rett og slett fordi det var det siste faget hvor mestringsfølelsen var relativt høy. Læreboka var jo også en højdare.

Idar og hans lineære metoder kommer på anneplass. Beste foreleseren noensinne, end of story.

dr_bab said...

Jeg synes Hunderi var flink, trivdes godt med Atom & Molekylfysikk. Godt fag, god foreleser og bra boktittel: "Introduction to the structure of matter". Rimelig rått.

Tror jeg tipper Ola, Iver eller Idar som favorittforeleser, med en honorable mention til PC Hemmer.

Dr. Hall said...

Jeg synes også Hunderi var flink. Både morsom og smart. Samt at han ligner på en indianer

PRS said...

Vi skal huske på at før NTNU jobbet Hunderi med å optimalisere plassen til Kiwi i Kiwi-kasser på New Zealand. Han gjorde et godt stykke arbeid der. Det koster mye å frakte Kiwi f.eks til NORGE

dr_bab said...

Jeg husker også at jeg ble imponert over Kiwi-historien.

"Det var på den tiden da jeg ruslet rundt i Kristiania og jobbet med de mekaniske egenskapene til Kiwifrukt".

Videre husker jeg at han klarte å måle utslippene fra fabrikkrøyk med en "LASER", det er jo nesten en superheltegenskap.

Toget said...

Haha, det var en superheltegenskap.
Utrolig nok hadde jeg glemt Hunderi. Han var jo virkelig tøff, også var han jo med på klassetur.